Innlegg i Plattform Trikken

Chemnitz

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 26. mai 2024 kl.0057
*Endret: 26. mai 2024 kl.0103
#395433 vist 1157 ganger
Innlegget er likt av 11

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Her kommer noen inntrykk fra lokaltrafikken i og omkring Chemnitz.


forstørrt252868-DSC02807_3000.jpg

Her er vi utenfor Chemnitz Hbf (Hautbahnhof). I enden av den gamle stasjonsbygningen ser vi den nye toghallen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252866-DSC02801_3000.jpg

I toghallen er de nedsenkede sporene 1-4 forbeholdt trikkene. Sporene 3 og 4 leder imidlertid ut på jernbanenettet og brukes av City-Bahn.
Vognen på bildet er en Variobahn - beslektet med vognene ved Bybanen i Bergen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252876-DSC02864_3000u.jpg

Dieselmotorvognen i spor 6 går også på City-Bahn, men kjører ikke ut på sporveisnettet.
Utenfor venstre bildekant er det også gjennomgående spor for jernbanen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252875-DSC02862_3000.jpg

Chemnitz røde trikker går på City-Bahn som også kjører på jernbanenettet. Vognen i spor 3 har nettopp ankommet i dieseldrift og skal slippe opp pantografen for å kjøre videre på 750 V DC.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252867-DSC02806_3000u.jpg

De fleste linjene som kjører ut på jernbanenettet - City-Bahn - trafikkeres med Vossloh Citylink-vogner produsert i Valencia. Disse er elektrodiesel-vogner som kjører på 750 V DC på sporveisnettet, men som har to spreke dieselaggregater som gir dem god fremdrift på jernbanenettet.
Interiøret minner mer om mellomdistansetog enn sporvogn, bl.a. toalett midt i vognen.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252874-DSC02832_3000u.jpg

En Citylink på vei mot Chemnitz på stasjonen i Einsiedel.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252877-DSC02872_3000u.jpg

Variobahn-vognene finnes både i blå bytrikkutgave og rød City-Bahn-utgave - begge for drift med 750 V DC. En av jernbanene ut ifra Chemnitz er blitt elektrifisert med 750 V DC.
Bytrikken bak er enretningsvogn, mens den røde City-Bahn-vognen er toretnings.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252873-DSC02824_3000u.jpg

I 2019 begynte sporveien i Chemnitz å motta vogner fra Skoda.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252869-DSC02815_3000u.jpg

Chemnitz har en rik industrihistorie, og her ser vi industrimuseet.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252871-DSC02820_3000.jpg

Trikken i Chemnitz har ikke alltid vært normalsporet. Opprinnelig var det hestesporvei med sporvidde 3 engelske fot - 914 mm - som på tysk ble avrundet til 915 mm. Etter overgangen til elektrisk drift valgte en å utvide sporet litt, og da oppstod den spesielle Chemnitz-sporvidden 925 mm.
Den siste smalsporede trikken kjørte i Chemnitz i 1988. I en gate fant jeg dette smalsporet som ikke hadde vært i bruk siden 1980.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


forstørrt252878-DSC02873_3000hu.jpg

Fra 1953 til 1990 hadde Chemnitz navnet Karl-Marx-Stadt.
6. mai 2024
foto: Erik W. Johansson


Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.