|
Chemnitz Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 26. mai 2024 kl.0057 *Endret: 26. mai 2024 kl.0103
#395433 vist 1157 ganger Innlegget er likt av 11 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Her kommer noen inntrykk fra lokaltrafikken i og omkring Chemnitz.
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252868-DSC02807_3000.jpg](https://pix.njk.no/252//t252868-DSC02807_3000.jpg)
Her er vi utenfor Chemnitz Hbf (Hautbahnhof). I enden av den gamle stasjonsbygningen ser vi den nye toghallen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252866-DSC02801_3000.jpg](https://pix.njk.no/252//t252866-DSC02801_3000.jpg)
I toghallen er de nedsenkede sporene 1-4 forbeholdt trikkene. Sporene 3 og 4 leder imidlertid ut på jernbanenettet og brukes av City-Bahn. Vognen på bildet er en Variobahn - beslektet med vognene ved Bybanen i Bergen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252876-DSC02864_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252876-DSC02864_3000u.jpg)
Dieselmotorvognen i spor 6 går også på City-Bahn, men kjører ikke ut på sporveisnettet. Utenfor venstre bildekant er det også gjennomgående spor for jernbanen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252875-DSC02862_3000.jpg](https://pix.njk.no/252//t252875-DSC02862_3000.jpg)
Chemnitz røde trikker går på City-Bahn som også kjører på jernbanenettet. Vognen i spor 3 har nettopp ankommet i dieseldrift og skal slippe opp pantografen for å kjøre videre på 750 V DC. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252867-DSC02806_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252867-DSC02806_3000u.jpg)
De fleste linjene som kjører ut på jernbanenettet - City-Bahn - trafikkeres med Vossloh Citylink-vogner produsert i Valencia. Disse er elektrodiesel-vogner som kjører på 750 V DC på sporveisnettet, men som har to spreke dieselaggregater som gir dem god fremdrift på jernbanenettet. Interiøret minner mer om mellomdistansetog enn sporvogn, bl.a. toalett midt i vognen. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252874-DSC02832_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252874-DSC02832_3000u.jpg)
En Citylink på vei mot Chemnitz på stasjonen i Einsiedel. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252877-DSC02872_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252877-DSC02872_3000u.jpg)
Variobahn-vognene finnes både i blå bytrikkutgave og rød City-Bahn-utgave - begge for drift med 750 V DC. En av jernbanene ut ifra Chemnitz er blitt elektrifisert med 750 V DC. Bytrikken bak er enretningsvogn, mens den røde City-Bahn-vognen er toretnings. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252873-DSC02824_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252873-DSC02824_3000u.jpg)
I 2019 begynte sporveien i Chemnitz å motta vogner fra Skoda. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252869-DSC02815_3000u.jpg](https://pix.njk.no/252//t252869-DSC02815_3000u.jpg)
Chemnitz har en rik industrihistorie, og her ser vi industrimuseet. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252871-DSC02820_3000.jpg](https://pix.njk.no/252//t252871-DSC02820_3000.jpg)
Trikken i Chemnitz har ikke alltid vært normalsporet. Opprinnelig var det hestesporvei med sporvidde 3 engelske fot - 914 mm - som på tysk ble avrundet til 915 mm. Etter overgangen til elektrisk drift valgte en å utvide sporet litt, og da oppstod den spesielle Chemnitz-sporvidden 925 mm. Den siste smalsporede trikken kjørte i Chemnitz i 1988. I en gate fant jeg dette smalsporet som ikke hadde vært i bruk siden 1980. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
![forstørr](pix/lupe.png) ![t252878-DSC02873_3000hu.jpg](https://pix.njk.no/252//t252878-DSC02873_3000hu.jpg)
Fra 1953 til 1990 hadde Chemnitz navnet Karl-Marx-Stadt. 6. mai 2024 foto: Erik W. Johansson
| Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|