Innlegg i Plattform Trikken

Hybrid-trikker Frerikstad-Sarpsborg

Startinnlegget har emnet «Chemnitz »

Svar på innlegg #395433

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 27. mai 2024 kl.0737
#395497 vist 968 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hybrid-trikkene City-link minnet meg om min gamle idé om å lage en ny jernbane sørover utenom Moss, Fredrikstad og Sarpsborg (og mye utenom kvikkleire...) der hurtigog og godstog fra utlandet kunne kjøre (nok med enkeltspor kanksje?).
På det gamle sporet kunne det kjøres hurtigsporvei sammen med lokaltog/lokale godstog. Hybrid-trikkene måte i hvert fall gå mellom Sarp og Fredrikstad, men kanskje også fra Moss?

Slike hybridtrikker (for vekselstrøm og likestrøm, dieseldrift er ikke nødvendig her) finnes i noen byer, men jeg vet ikke hvilke, Tanken min var selvsagt at hybrid-trikkene skulle gå ut i bysentrum i Moss (?), Sarp og Fredrikstad og så inn på jernbanesporet. Maksimalhastighet behøver ikke å være veldig høy da trikken bør stoppe noen steder også mellom byene. Det er ikke langt kanskje 15 km (jeg har ikke Banedata) fra Sarp til Fredrikstad så dette hadde blitt en fin light-rail som en "Ekebergbane". Fra Moss til Fredrikstad er det kanskje 38 km.

Traseer i byene vet jeg for lite om, men ut på Kråkerøy i Fredrikstad burde vel trikken gå?

Det er lov å drømme mens milliardene renner ned i kvikkleira i Moss!

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.