Innlegg i Trafikknytt

Jordfeil på Oslo S

Startinnlegget har emnet «Kortvarig jordfeil gav lang taxikø»

Svar på innlegg #395614

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 28. mai 2024 kl.1224
#395619 vist 617 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg leste en gang en beskivelse av hvordan sikringsanlegget på Oslo S - Lodalen - Loenga er bygget opp.
Elektrisk så er anleggene delt i tre (mener jeg å huske), hver av dem med sin separate strømforsyning. En jordfeil på et av anleggene kan lamme hele det anlegget, og kan være svært vanskelig å finne.
Jeg kjenner litt til problematikken fra offshoreinstallasjoner. Der brukes i stor utstrekning såkalt galvanisk skille på inn - og utganger på kontroll - og sikkerhetssystemene. Det betyr at en jordfeil kun får virkning for den ene inn - eller utgangen som går til jord. Jordfeilen meldes som feil på vedkommende sløyfe, kan isoleres, og påvirker ikke andre deler av anlegget.
Jeg regner med at tilsvarende prinsipp vil bli brukt på jernbanens anlegg i fremtiden. Men for Oslo S er det tydeligvis et godt stykke frem.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.