Innlegg i Trikken

Jernbaneinteresse er selvsagt også politikk

Startinnlegget har emnet «Trikk til Aker sykehus og Bjerke»

Svar på innlegg #395487

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 29. mai 2024 kl.1820
*Endret: 29. mai 2024 kl.1827
#395744 vist 757 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På NJKs hjemmesider står det:

"I dag lyder formålsparagrafen slik:
. være et arbeidsfellesskap og møtested for alle landets jernbaneinteresserte
. utbre interesse for nåtidig og historisk jernbane og jernbanedrift
. arbeide for at jernbanehistoriske fortidsminner blir tatt vare på og om mulig holdt i drift
. samarbeide med andre som har beslektede interesser."

Formuleringen er ikke akkurat "revolusjonær" i forhold til interesse for utviklingen mot en moderne jernbane i Norge, men NJK skal altså "utbre interesse for nåtidig og historisk jernbane...".

Innleggene i rommet Plattformen og andre er stadig meget politiske i forhold til for eksempel dagens organisering av våre få jernbaner i Norge. Nå er jo ikke disse meningene NJKs meninger, men det kan vel fastslås at NJKs forsiktighet for ikke å "fornærme" NSB som ga tillatelser til å kjøre museumstog var i en tid som forlengst er forbi.

Utfordringen er vel heller å få Bane Nor til å ta ansvar for noe annet enn alt det statiske rundt jernbanen som er tatt vare på og begynne å interessere seg for hvordan det skal kunne kjøres musumstog i framtida. Det gjelder ikke bare oppbevaring av materiellet, men ikke minst hvordan kompetansen på vedlikeholdet av det eldre materiellet skal opprettholdes, for eksempel damplokomotiver. Dette er jo et stort saksområde som jeg bare skraper i overflaten av og det er godt kjent i alle museumsforeninger.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.