|
Bærumsbanen for snart 50 år sidenSkribent: Erik W J
Skrevet første gang: 1. juni 2024 kl.2142 *Endret: 1. juni 2024 kl.2145
#396037 vist 1144 ganger Innlegget er likt av 8 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| På bildet ser vi B-tog 193 og 190 i sløyfesporet og C-vogn 407 på spor 1 på Avløs på morgenen 23. juni 1974. Dette var på slutten med togkoblede B-vogner. Vi var noen ansatte som hadde spurt pent om å få låne dette B-toget denne søndagen for å ta noen bilder og ta en liten avskjedstur med denne vognførerfavoritten - og det fikk vi. Disse B-vognene ble av ukjent årsak enda bedre å kjøre når de gikk koblet enn som enkle. Om en nevnte B-tog til gamle førere på Bærumsbanen ble de ofte litt andektige i stemmen uansett hvilket forhold de ellers hadde til jobben. C-vogn 407 var en riktig C2 med elektrisk utrustning fra Vickers. Både disse og B-vognene hadde Vickers eletropneumatiske kontaktorer som sjaltet veldig presist. Da vogn 407 ble bygget på Avløs i 1956 hadde de også klart å få motstandsverdiene slik at den lett kunne både oppsjaltes og bremses helt jevnt og uten rykk. Når kontrollerne i tillegg gikk så lett at de kunne sjaltes med lillefingeren, ble 407 selvsagt manges favoritt.
| Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|