Innlegg i Årgangsbilder Trikken

Nye kontrollere bygget sporveien selv

Startinnlegget har emnet «Bærumsbanen for snart 50 år siden»

Svar på innlegg #396048

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 7. juni 2024 kl.1112
*Endret: 7. juni 2024 kl.1112
#396408 vist 847 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da 400-vognene fikk nye kontrollere (ikke 410-412 som fikk 110 V styrestrøm og de nye kontrollerne fra starten av) ble det tatt kontakt med Siemens og forespurt om de kunne levere kontrollere som på 300-vognene, men svaret var at alle tegningene forsvant i Berlin en dag på 40-tallet da Siemens-stadt ble bombet. 408 og 409 ble ikke bygget om, av ukjent grunn for meg.

Sporveien tok derfor en eksisterende kontroller fra hverandre og tegnet alle delene i detalj og fikk laget alle deler til de nye kontrollerne for 110 V styrestrøm. Jeg likte aldri disse kontrollerne noe særlig da det var vanskelig å "treffe" kontaktene og kontrollerhåndtaket måtte beveges presist.

De aller beste kontrollerne var de på 403-409 (med elektropneumatiske kontaktorer og 40 V styrestrøm) da de kontrollerne ikke hadde "kontakter" for motstandstrinnene og de var meget lettmanøvrerbare. Du kunne kjøre med "en finger" og motstandstrinnene var slik at du nærmest fikk en trinnløs oppsjalting, særlig på serietrinnene. Jeg opplevde kun 407-409 med denne type kontroller. Jeg fikk førertillatelse på C og D vognene 29.12.1974.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.