Innlegg i Trikken

OM SAB-HJUL

Startinnlegget har emnet «SL18 rumler bortover Grefsenplatået»

Svar på innlegg #396702

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 12. juni 2024 kl.1928
*Endret: 12. juni 2024 kl.2003
#396718 vist 1079 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Gummiavfjærede hjul er ikke ut nei, SL18 har hjul med CAFs eget patent på gummiavfjærede hjul.

HØKA-motorvognene hadde også SAB-hjul, kanskje også boggitilhengerne?

Jeg husker godt HØKA-hjulene på Ryen der de fikk nye gummielementer. ELIN-vognenes hjul kan jeg ikke huske å sett der, men de ble kanskje revidert på Avløs?

SAB står for Svenska Aktiebolaget Bromsregulator som laget bremseutstyr og altså også gummiavfjærede hjul. På nettet finner jeg flere patenter om automatiske bremseetterstillere (som jeg tror det heter).

Det er litt om SAB på nettet, for eksempel denne lenken der det også vises en katalog fra firma:

https://locomotiveperformance.blogspot.com/2013/10/sab-wheels.html

Her sies det:

"SAB Wheels

The company behind SAB wheels is Svenska Aktiebolaget Bromsregulator in Malmö, Sweden. First trials were done with a two-axle tram in Malmö, starting on 9 Dec 1933. During the next years also tramways in Göteborg (Gothenburg) and Stockholm became interested. First trials in "real" railway use were obviously done in France with a railcar.

For many people SAB wheels are best known from newer Swedish electric locomotives with coupled wheels, classes Da, Dm and Dm3. Dm 1201-1230 & 1249-1250 and Dm3 1231-1247 were delivered with SAB wheels in 1963-1970. Da 917 was the first Da with SAB wheels, installed in April 1971. Most of the class had their original wheels replaced by SAB wheels in 1974 to 1980.
This a 4-page E/1960s brochure from the company (with a bigger image of the drawing):"

Lenke: Blogg om SAB-hjul

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.