Innlegg i Bussen

Sørlandsbanen og konkurranse

Startinnlegget har emnet «Flixbus etablerer bussrute Oslo-Kristiansand-Stavanger fra 25. juni. »

Svar på innlegg #396745

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 13. juni 2024 kl.0806
#396746 vist 387 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Reint historiske hadde Sørlandsbanen både buss- og flykonkurranse allerede i årene før krigen, det vil si før den gjennomgående jernbaneforbindelsen ble etablert.

Sola flyplass åpnet i 1937, og da Fornebu og Kjevik åpnet 1. juni 1939, var flykonkurransen etablert.

I årene rett før krigen var det også en organisert busskonkurranse på strekningen Stavanger-Kristiansand-Oslo. Busselskapene hadde ikke lov å kjøre ordinære ruter, men de la ut lister i ekspedisjonene sine, og når mange nok hadde tegnet seg til en dag, satt de opp en charterbuss.

Og så kan vi jo bare tenke oss hvordan det var å kjøre buss mellom Stavanger og Oslo på den tidens smale og svingete veier. Men folk valgte den muligheten fordi billettprisen var lavere enn det jernbanen skulle ha.

Så må vi heller ikke glemme at NSB drev Sørlandsbanen ganske bra fram til de mistet konsesjonen. Over en million årlige reisende og høy driftsstabilitet på type 73.

Med hyppige avganger, god regularitet, god komfort og greie priser har toget fremdeles alle muligheter til å kjøre Sørlandet med suksess.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.