Innlegg i Historien

Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang.

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 14. juni 2024 kl.1524
*Endret: 14. juni 2024 kl.1716
#396831 vist 918 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Senvinteren 1960 var jeg med min far en kveld på jobb i et lokaltog til Stjørdal. På Hommelvik ble vi stående og vente på kryssing med godstoget fra Storlien, tog 5760, og det var mørkt ute. Vinteren 1960 var hard i Bottenhavet, og det var en del transitt fra Sverige og godstogene var ofte lange.

Godstoget ble trukket av lok av Type 63 og det var langt. Vårt tog var enkelsett Type 86. Jeg satt på venstresiden i kjøreretning hvor godstoget kjørte i nabospor og jeg var opptatt av å telle vogner. Etter at godstoget stoppet fikk vi kjøretillatelse (avgangsordre) av txp på stasjonen og far begynte å kjøre. Etter at han hadde kjørt en stund satte han til bremsene og ropte til meg at jeg måtte gå vekk fra vinduet.

Han hadde oppdaget at godstoget sto helt tilbake til sporvekselen og det var ikke middel for vårt tog fram til sporvekselen. Det gikk bra, men når vi stoppet var det bare ca 10 cm mellom togene, og jeg hadde forlatt den utsatte plassen. Etter hvert kom det ny bevegelse i godstoget. Utkjørstogveien ble klar og vi fortsatte mot Stjørdal. Detaljene i hva som skjedde i mellomtiden kjenner jeg ikke.

Denne hendelsen skjedde under en periode hvor jeg tror noen normale sikringstiltak ved Hommelvik stasjon var satt ut av drift. Det var omtalt i et S-sirkulære, men jeg husker ikke i dag hva som sto der. Nytt sikringsanlegg ved stasjonen ble tatt i bruk 30.4.1960 iflg. Banedata 2013.

Både min far, lokføreren, og konduktøren som hadde mottatt ordre fra txp mente i ettertid det var en feilaktig avgangsordre. For det første var togveien ikke klar, og for det andre sa han at det var "klart for vårt tog når det kryssende godstog hadde kommet inn". Betinget avgangsordre skal visstnok ikke ha vært vært tillatt, i alle fall ikke i dag. Var reglementet et annet i 1960?

Men å se i mørket hvor langt godstoget var kommet inn var ganske vanskelig, for ikke å i umulig å se for alle involverte når ordren ble gitt. Utkjørstogveien mot øst på Hommelvik stasjon ligger rett etter plattform i en venstresving og sikten til sporvekselen var skjult av godstoget.

Siden txp ga en form for avgangsordre må han jo ha fått lagt over den aktuelle sporvekselen i østre ende av stasjonen, men der kan det neppe ha vært et sporfelt som indikerte at sporvekselpartiet var fritt for tog. På dagens stasjoner med enkelt signalanlegg synes jeg å ha sett at txp må være fysisk til stede ved sporvekselen for å legge den over, eller ha hjelp av stasjonsbetjent. Hva sa reglementet i 1960?

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.