Innlegg i MJ

Litt mimring

Startinnlegget har emnet «Illustrasjoner av noen frilans lokomotivmodeller i skala null»

Svar på innlegg #396842

Skribent: Gunnar
Skrevet: 14. juni 2024 kl.2331
#396854 vist 1129 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På et tidspunkt kan mimringen bli konstruktiv og føre til at man realiserer noen av de drømmene, man har gått og rotet med i mange herrens år. Å bygge BM 88 i modell har vært en gjennomgående drøm gjennom over 60 år, - inntil jeg tok meg sammen og begynte å søke tegninger, bilder og andre kilder, som er nødvendige for å skape en rimelig korrekt modell. Dette brukte jeg vel 1-2 år på før jeg begynte å tegne modellen og finne ut av hvordan den kunne bygges uten å rote meg inn i blindveier og fallgruber. Selve innmaten er bygget av ABS og polystyren, som er limt sammen så gulvet holder avstanden mellom sidene av klar ABS. Utenpå dette stativet skyver jeg "karosseriet" av 0,15 mm messing så skjørtene låser det hele på plass. På denne måten er det ingen problemer med å sette inn vinduer, da disse er de klare plastsidene. Innredning er heller ikke noe problem, da den kan monteres ovenfra. Drivverkene er egenkonstruksjon med klokkeankermotorer, som er synkroniserte vha. et miniatyr rullefelt med to klokkeankermotorer som generatorer. Dette var nødvendig da småmotorer ikke er særlig nøyaktige i deres karakteristikk. Målestokken er 1:160 (N-skala). Nå skal jeg prøve å henge på speil og horn, etc. PÅ bildet passerer settet elveløpet ved anleggets jerngruver.(Håper lenken virker)

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.