Innlegg i Plattform

Godstrafikk på Valdres/Gjøvikbanen

Startinnlegget har emnet «Godstog Raufoss»

Svar på innlegg #396853

Skribent: Øivind Sørhusbakken
Skrevet: 18. juni 2024 kl.1211
#397025 vist 518 ganger
Innlegget er likt av 3

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg jobber med denne saken opp mot kommunen i regi av min plass i kommunestyret og formannskapet. I den forbindelse har jeg bidratt til å opprette dialog mellom et stort godsselskap, kommunen og Gjøvikregionen utvikling. Det vi håper å få på plass er en avtale om midlertidig drift på Raufoss amunisjonsfabrikkers terminal på Valdresbanen ved Røste. Utfordringen med bruk av Røste er at den ligger i randssona til drikkevannskilden Skjelbreia, som forsyner store deler av kommunen med drikkevann. Neste steg i prosessen er er å sende inn et reguleringsforslag som behandles av kommunen. Jeg har vært i dialog med Oppland Arbeiderblad, slik at det kommer en artikkel i lokalavisa om dette. Jeg er også i dialog med stortingspolitikere i eget parti for å få satt press på utbygging av ny terminal langs Gjøvikbanen mellom Eina og Reinsvoll. Det er også et ønske fra Raufoss Industripark samt andre lokale bedrifter å flytte godstrafikken over på jernbane.

forstørrt253302-Roeste.jpg

RA lastespor 2024
foto: Øivind Sørhusbakken
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.