Innlegg i Plattform

Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel?

Startinnlegget har emnet «Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel?»

Svar på innlegg #397220

Skribent: Erik W J
Skrevet: 21. juni 2024 kl.2323
#397230 vist 1012 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Utspillet til Flytoget må nok sees i sammenheng med den situasjonen de er i. Det er vanskelig å vurdere hvor reelt dette er. At det er Sørlandsbanen de har kastet seg over er ikke så rart, for der hadde Flytoget forberedt seg på å konkurrere - helt frem til Flytogets styre stoppet det arbeidet.

Situasjonen på Sørlandsbanen er sikkert ikke god, men det betyr nødvendigvis ikke at det ikke kan gjøres noe med. Det er en rekke faktorer som har pekt feil vei, men som kan gjøres noe med:

1) GoAheads ville først og fremst jobbe for å få mer trafikk mellom Oslo og Stavanger. Det var bl.a. basert på "flyskam", som det ble svært stille omkring, men også på at de skulle kunne kjøre noen togpar med færre stopp og andre knep for å redusere reisetiden.

2) GoAhead har ikke gjort noe større for å hente trafikk mellom Oslo og Kristiansand, og Arendalsbanen har de bare drevet pliktskyldigst. GoAhead var den av tilbyderne som så minst potensial i Arendalsbanen og har følgelig ikke gjort noe for at Oslo-Arendal skulle bil tilført mer trafikk.

3) BaneNOR har stengt Drammenbanen i de periodene Sørlandsbanen tradisjonelt har hatt størst trafikk.

4) En svært god veistandard har gitt bussene et konkurransefortrinn. GoAhead ser ikke ut til å ha lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.