|
Single point of failure-JAStartinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...» Svar på innlegg #397584 Skribent: Arne Aaeng
Skrevet første gang: 27. juni 2024 kl.2225 *Endret: 27. juni 2024 kl.2226
#397591 vist 913 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Vi kjørte tog under CTC-systemet uten kommunikasjon mellom stasjonene frem til Åsta-ulykken skjedde(bortsett fra den gamle felttelefonen" som kunne kobles, om du var heldig, til punkter langs linjen). Et eget NSB-togradio-system ble også benyttet før GSM-R kom, men dette var ikke et krav i togfremføringen. I en beredsskapssituasjon med muligheter for sabotasje, vil nok togene kunne bli fremført på denne måten med fungerende ATC/CTC som ikke er så enkelt å sette ut av bruk som et fremtidig ERTMS hvor togene stoppes og ingen "reserveløsning" finnes. Det er bakgrunn for mine betraktninger av en vanvittig resursbruk i systemet. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|