Innlegg i Plattform

Single point of failure-JA

Startinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...»

Svar på innlegg #397584

Skribent: Arne Aaeng
Skrevet første gang: 27. juni 2024 kl.2225
*Endret: 27. juni 2024 kl.2226
#397591 vist 913 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vi kjørte tog under CTC-systemet uten kommunikasjon mellom stasjonene frem til Åsta-ulykken skjedde(bortsett fra den gamle felttelefonen" som kunne kobles, om du var heldig, til punkter langs linjen). Et eget NSB-togradio-system ble også benyttet før GSM-R kom, men dette var ikke et krav i togfremføringen. I en beredsskapssituasjon med muligheter for sabotasje, vil nok togene kunne bli fremført på denne måten med fungerende ATC/CTC som ikke er så enkelt å sette ut av bruk som et fremtidig ERTMS hvor togene stoppes og ingen "reserveløsning" finnes. Det er bakgrunn for mine betraktninger av en vanvittig resursbruk i systemet.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.