Om Tretten-ulykkenStartinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...» Svar på innlegg #397591 Skribent: Sven Pran
Skrevet: 27. juni 2024 kl.2256 #397593 vist 1712 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Åsta-ulykken avslørte en uforståelig, men åpenbart bevisst reduksjon av sikkerheten ved jernbanedriften på enkelte strekninger. For å si det veldig forenklet: Mens regelen tidligere var at ingen tog fikk kjøretillatelse før den neste strekningen var bekreftet klar, så fikk man nå kjøretillatelse dersom man kunne regne med at strekningen var klar. Dermed var det bare et tidsspørsmål når ulykken måtte skje. Jeg synes å huske at det ble skrevet mange lange forklaringer om hvorfor dette IKKE var en 'bestilt' ulykke Dette er innledningen til et innlegg jeg skrev den gangen: Når man "bestiller" jernbaneulykker
Sven Pran, Sivilingeniør MNIF, Ski
Jernbaneverkets egen uhellskommisjon skal ha konstatert i sin rapport etter ulykken på Rørosbanen "at ett enkelt menneskes handlinger er eneste barriere mot at tog kjører forbi signal stopp, og at et sammenstøt derved kan inntreffe. Kommisjonen er kjent med at denne ene barrieren tradisjonelt har vært oppfattet som tilstrekkelig ved jernbanedrift".
Jeg har ingen grunn til å mistenke at kommisjonen her er feilsitert, men undres om den bevisst uttaler seg mot bedre vitende eller om den ganske enkelt avslører et utrolig mangelfullt kjennskap til mer enn 100 års driftserfaringer med jernbaner slik disse var nedfelt i tidligere tiders sikkerhetsreglement ved NSB. |
Utskriftsvennlig |
Konteksten |
Det var da ikke måte på... ·42
Ø.K.Faye 27. juni 2024 kl.0912* #397534 Vist 1945 ganger Likt av 1
|
Det var da ikke måte på... Ståle Ualand 26. juni 2024 kl.2236 #397538 (#397534) Vist 1828 ganger
|
Single point of failure. Herman 27. juni 2024 kl.1507 #397563 (#397534) Vist 1724 ganger
|
Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.1954 #397573 (#397563) Vist 1610 ganger
|
Single point of failure. Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2121 #397583 (#397573) Vist 1697 ganger Likt av 2
|
Single point of failure. Ståle Ualand 27. juni 2024 kl.2138 #397584 (#397583) Vist 1675 ganger Likt av 1
|
Single point of failure-JA Arne Aaeng 27. juni 2024 kl.2226* #397591 (#397584) Vist 1730 ganger
|
Om Tretten-ulykken Sven Pran 27. juni 2024 kl.2256 #397593 (#397591) Vist 1713 ganger
|
Åsta - ikke Tretten Sven Pran 27. juni 2024 kl.2311 #397596 (#397593) Vist 1729 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Halling 27. juni 2024 kl.2327* #397603 (#397591) Vist 1753 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 28. juni 2024 kl.1143 #397619 (#397603) Vist 1604 ganger
|
Systemenes sårbarhet Erik W J 28. juni 2024 kl.1200 #397623 (#397603) Vist 1635 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Olav Jensen 28. juni 2024 kl.1217 #397627 (#397603) Vist 1679 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1246 #397629 (#397627) Vist 1725 ganger
|
Single point of failure Jan Arne Rødland 28. juni 2024 kl.1258* #397630 (#397629) Vist 1670 ganger
|
Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1516* #397637 (#397629) Vist 1686 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1826 #397650 (#397637) Vist 1685 ganger
|
Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1839 #397651 (#397650) Vist 1684 ganger
|
Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1851 #397652 (#397651) Vist 1670 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 29. juni 2024 kl.0817 #397683 (#397652) Vist 1540 ganger
|
Endringer Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1301 #397685 (#397629) Vist 1526 ganger
|
Endringer Jan Arne Rødland 29. juni 2024 kl.1752* #397689 (#397685) Vist 1468 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Svein Sando 29. juni 2024 kl.2208 #397700 (#397689) Vist 1469 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.2242 #397705 (#397700) Vist 1534 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.0043 #397717 (#397705) Vist 1475 ganger
|
Lokomotivførerforbundet får nok rett DCHalvorsen 30. juni 2024 kl.0837 #397721 (#397717) Vist 1452 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Stein Jaksjø 30. juni 2024 kl.1436 #397758 (#397705) Vist 1439 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1717 #397765 (#397758) Vist 1408 ganger
|
Det beste blir det godes fiende Erik W J 30. juni 2024 kl.1719 #397767 (#397758) Vist 1397 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Jørgen Nøkleby 29. juni 2024 kl.2259 #397707 (#397685) Vist 1455 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 30. juni 2024 kl.2320 #397783 (#397707) Vist 1306 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 30. juni 2024 kl.2325 #397784 (#397783) Vist 1330 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Carl Fredrik Tjeransen 1. juli 2024 kl.1002 #397791 (#397784) Vist 1281 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Erik W J 1. juli 2024 kl.1040 #397793 (#397791) Vist 1254 ganger
|
Endringer - Østre Linje, Godstog Roar 1. juli 2024 kl.1053 #397794 (#397791) Vist 1295 ganger
|
Single point of failure-JA? Jørgen Nøkleby 28. juni 2024 kl.1329 #397631 (#397603) Vist 1655 ganger
|
Single point of failure-JA? Bjørn Halling 28. juni 2024 kl.1432 #397636 (#397631) Vist 1657 ganger
|
GSM-R Bjørn Steinar Rekstad 28. juni 2024 kl.1929 #397657 (#397636) Vist 1644 ganger
|
GSM-R Erik W J 28. juni 2024 kl.2030 #397659 (#397657) Vist 1647 ganger
|
GSM-R Ole Bendik 28. juni 2024 kl.2105 #397662 (#397659) Vist 1654 ganger
|
FRMCS - Fremtidig togkommunikasjonssystem for jernbane Henrik Engum Pedersen 30. juni 2024 kl.1709 #397764 (#397662) Vist 1319 ganger
|
Single point of failure-JA? Herman 30. juni 2024 kl.1538 #397763 (#397631) Vist 1283 ganger
|