Innlegg i Plattform

Om Tretten-ulykken

Startinnlegget har emnet «Det var da ikke måte på...»

Svar på innlegg #397591

Skribent: Sven Pran
Skrevet: 27. juni 2024 kl.2256
#397593 vist 902 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Åsta-ulykken avslørte en uforståelig, men åpenbart bevisst reduksjon av sikkerheten ved jernbanedriften på enkelte strekninger.
For å si det veldig forenklet: Mens regelen tidligere var at ingen tog fikk kjøretillatelse før den neste strekningen var bekreftet klar, så fikk man nå kjøretillatelse dersom man kunne regne med at strekningen var klar.
Dermed var det bare et tidsspørsmål når ulykken måtte skje.
Jeg synes å huske at det ble skrevet mange lange forklaringer om hvorfor dette IKKE var en 'bestilt' ulykke
Dette er innledningen til et innlegg jeg skrev den gangen:
Når man "bestiller" jernbaneulykker Sven Pran, Sivilingeniør MNIF, Ski Jernbaneverkets egen uhellskommisjon skal ha konstatert i sin rapport etter ulykken på Rørosbanen "at ett enkelt menneskes handlinger er eneste barriere mot at tog kjører forbi signal stopp, og at et sammenstøt derved kan inntreffe. Kommisjonen er kjent med at denne ene barrieren tradisjonelt har vært oppfattet som tilstrekkelig ved jernbanedrift". Jeg har ingen grunn til å mistenke at kommisjonen her er feilsitert, men undres om den bevisst uttaler seg mot bedre vitende eller om den ganske enkelt avslører et utrolig mangelfullt kjennskap til mer enn 100 års driftserfaringer med jernbaner slik disse var nedfelt i tidligere tiders sikkerhetsreglement ved NSB.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.