Innlegg i Plattform

Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av?

Startinnlegget har emnet «Et sikkerhetssystem som ikke ble noe av?»

Svar på innlegg #397706

Skribent: Erik W J
Skrevet første gang: 30. juni 2024 kl.0035
*Endret: 30. juni 2024 kl.0932
#397716 vist 517 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

På Roven er det sikringsanlegg av type NSB 94, som er spesialdesignet for en tospors stasjon. Denne anleggstypen fikk sin godkjenning før utviklingen av Merkur. Korrigert: Det er en pilotutgave av Merkur på Roven bare godkjent for denne enkelte stasjonen.

Merkur var den generiske utgaven av NSB 94 og som også skulle kunne brukes på stasjoner med andre sporarrangementer.

Da Merkur ble utviklet hadde det kommet forskriftskrav om bruk av en prosesstandard for sikringsanlegg. Det å følge prossesstandarden vil nok noen si har med sikkerheten å gjøre, men først og fremst er det en kommersiell standard for at alle leverandører skal ha de samme reglene av hensyn til konkurransen dem imellom. Hovedinnvendingen mot Merkur var at det ikke i tilstrekkelig grad var utviklet etter prossesstandarden og dermed ikke var noe lovlig produkt. Meg bekjent er det ikke reist tvil om Merkur var et sikkert anlegg eller ikke.

For øvrig var det en tilsvarende sak i Sverige, hvor Banverket måtte stoppe utviklingen av en anleggstype som het Alister.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.