Innlegg i Trikken

18 år og skrotes, 172 er Oslos dårligste sporvognsinvestering noensinne!

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397697

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 30. juni 2024 kl.0951
*Endret: 30. juni 2024 kl.0952
#397730 vist 587 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Økonomisk må "Italia-monsterne" ha vært en tragedie, med store reparasjoner etter massive rustskader og kostbart vedlikehold, særlig boggivedlikeholdet så vidt jeg skjønner.

Når det gjelder avskrivninger av sporvogner vet jeg ikke hvor lenge den er i Oslo, men Årsrapporten for Sporveien for 2022 sier i Note 6 "Varige driftsmidler" i merknad til kollonnen for "Maskiner og rullende materiell" avskrivningstider 3-30 år og med lineær avskrivning.

Det er vel ikke urimelig å anta at sprovogner har en avskrivningstid på 30 år og at "restverdien" for 172 i regnskapet er (30-18)/30=12/30=0,4 det vil si 40 % av anksaffelseskostnad. Sporveien må antagelig engangsavskrive hele dette beløpet i 2024-regnskapet.

Disse kostnadene må legges til de øvrige levetidskostnadene for "Italia-monsteret" 172 som da vel må bli Oslos dårligste sporvognsinvestering gjennom tidene!

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.