Innlegg i Trikken

SL95 - Oslos dårligste trikkeleveranse noensinne

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397732

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet første gang: 30. juni 2024 kl.1100
*Endret: 30. juni 2024 kl.1205
#397739 vist 582 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

SL95 slår selv HaWa-trikkene ned i støvlene når det gjelder "kampen om" å være Oslos dårligste trikkeleveranse. HaWa-vognene hadde store problemer med motorene og de krevde en stø hånd på kontrolleren for å slå "rene kontakter" for å ikke å få overslag og tull. Etter at alle motorene var viklet om antar jeg at HaWA-vognene ikke hadde så mye tull i trafikken, men det var HaWA-vognene ejg tenkte på som kunne konkukrrert med SL95 om "Oslos verste trikkeleveranse".

I 1974-1975 da jeg var med på å pusse opp grønntrikktilhengeren 221 til 100-årsjubiléet, jobbet det eldre elektrikere på Sagene som blant annet tok vedlikeholdet på alle rangér- og plogvognene (SS og Union).

Jeg var med en gang de tok kontrollerpuss på en SS-vogn og jeg ble overrasket over hvor hardt de dro opp kontrolleren under prøvekjøringen ute på tomta etter "kontrollerpussen". Elektrikeren dro kontrolleren rett opp på halv fart og like etter start rett rett opp til full fart. Jeg spurte om dette og elektrikeren sa at dette skulle en tom vogn tåle uten at takautomaten (strømreléet) falt. Han ville også ha mye strøm for å sjekke at kontakfingerne i kontrolleren var stilt riktig.

Jeg tenkte ikke da på at han sikkert hadde jobbet i mange år også med HaWa-vognene og jeg kunne spurt han om problemer med både motorer og kontrollere på HaWA-vognene, men slik er jo ungdommen. Jeg var 21 i 1974 og helt fersk vognfører og jeg fikk "lappen" på Gammel vogn 21.09.1974.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.