Innlegg i Trikken

HaWa-vognenes problemer

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397740

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 30. juni 2024 kl.1128
#397743 vist 606 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Da HaWa-vognene ble levert var det fortsatt materiellmangel i Tyskland og motorene fra Siemens fikk dårlig isolasjonsmateriale. Motorene havarerte derfor i trafikken og måtte vikles om i vikleriet på Homansbyen.

Siemens syntes nok at deres rykte stod på spill så de tilbød Oslo Sporveier en kompensasjon for de dårlige motorene og det ble det elektriske utstyret til Bærumsbanens vogn 401 (den første "jeep"). Det var to kontrollere, motstander og fire motorer. Når dette utsyret ble gitt til Oslo Sporveier ver jeg ikke, men det kan ha ligget på Homansbyen en stund før noen fikk idéen til å bruke den på den første selvbyggede Kolsåsbanevogn, eller det kan ha vært kontakt mellom Siemens og sporveiene slik at utsyret ble tilpasset til 401. En av de mange ting jeg aldri spurte Ingeniør Tor Lund om. Han hadde vokst opp på Homansbyen verksted der hans far var formann. Jeg mener Tor lUnd gikk av med pensjon rundt 1987 og var han 70 år gammel da, var han syv år da HaWa-vognene ble levert.

Det var Tor Lund som fortalte meg om de dårlige Siemens-motorene på HaWa-vognene og fortalte om kompensasjonen fra Siemens. Tor Lund var mye belastet i arbeidet på Ryen da han ansvarlig for alle lavspenningsanleggene i vognhaller og verksteder. Han fikk derfor svært mange oppdrag om moderniseringer av sikringsskap i hallene og koblingsskap og motorvern på verkstøymaskinene. Jeg prøvde derfor ikke å fortyrre han, men ejg angrer jo på det i dag selvsagt, han var et funn av informasjon som jeg kunne høstet mye mere fra.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.