Innlegg i Trikken

D-vognene

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397743

Skribent: Erik W J
Skrevet: 30. juni 2024 kl.1314
#397751 vist 581 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

D-vogn 401 var ikke den første selvbyggede Kolsåsbane-vogn - det var C-vogn 403.

Begge D-vognene ble (om)bygget av Skabo. Det var den Skabo-bygde A-vogn 30 som gjenoppstod som vogn 401 i 1943. Det var mangel på A-vognsmotorer, for de hadde bare utrangert 6 A-vogner for å avgi motorer til de 8 C-vognene. Derfor var det ikke så rart at de brukte noe annet de hadde liggende.

Vanskeligere ble det med vogn 402, for da hadde de bare to defekte A-vognsmotorer liggende. Disse ble satt i stand og så klarte de å få ut to motorer til av ymse reservedeler. Denne gangen var det en av van der Zypen-vognene - nr. 10 - som ble bygget om. Disse var kortere, så Skabo måtte forlenge plattformene. Da valgte de å gjøre den enda lengre enn 401. I tillegg måtte de benytte A-vognskontrollerne, slik at denne vognen var uten motstandsbrems, men fikk som den første på Kolsåsbanen skinnebremser. Dette skal ha vært et sett skinnebremser tiltenkt A-vognene.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.