Innlegg i Trikken

Ansaldos leveranser til Skandinavia - Ikke glem Københavns Metro

Startinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk»

Svar på innlegg #397770

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 30. juni 2024 kl.1936
*Endret: 30. juni 2024 kl.2022
#397773 vist 609 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Københavns Metro er bygd ut i flere trinn, etter første leveranse som var linjene M1 og M2. Erfaringene var positive, og siden er kommet M3, ringlinjen, og deretter M4, en nord-sør linje langs Øresundshavnen fra Nordhavn til København Syd, som ligger i kontakt med jernbanestasjonen Ny Ellebjerg. Siste del mot sør ble åpnet for ca en uke siden. Fortsatt gjenstår en liten bit mot nord til Ytre eller Nordre Nordhavn.

Nytt rullende materiell er blitt bestilt basert på videreutvikling av det originale konseptet. Selve infrastrukturen er regionalt eid og driften er satt ut på anbud til Metro Service, og i det selskapet inngår Ansaldo. Det er riktig, men jeg antar driften blir godt fulgt opp av lokal administrasjon og politikere.

Jeg tror både Ansaldo og ikke minst Hovedstadsregionen er fornøyd med det transportsystem de har fått. Omfanget på nettet er vel omtrent som Oslos trikkenett, men frekvensen er hyppigere og de har mange overgangsstasjoner mot S-tognettet som på et vis kan sammenlignes med Oslos T-banenett.

Men jeg synes Københavns kollektivnett har tilrettelagt for bedre overgang mellom systemene.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.