|
Metrosystemet og deres togStartinnlegget har emnet «Flere SL95 ut av trafikk» Svar på innlegg #397777 Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. juni 2024 kl.2300 #397781 vist 576 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Det Københavnske metrosystemets tog var så lang jeg forstår i liten grad tilpasning av eksisterende tog. Togene er sammensatt av 3 vogner med totallengde 13 m og med redusert profil i forhold til normale tog. Det var noen dørproblemer med togene i starten, men synes i stor grad løst nå. Alle stasjoner har nå plattformdører. I starten prøvde man seg uten fullt plattformstengsel og plattformdører på stasjoner i dagen, men det skapte problemer med fugler og plastposer etc som aktiverte et kontrollsystem som skulle sikre at tog ikke kjørte på personer i sporet ved stasjoner. Driften er fullautomatisert og driftes ikke med alle nykker fra individuelle førere. Dessuten er togene konstruert samtidig med infrastruktur og kontrollsystem og TÜV Rheinland hadde assessoroppfølging av design, delvis i samarbeid med DNV, men assessering av togene og kontrollsystemet var det TÜV Rheinland som sto for. Togene som benyttes er anskaffet i ulike versjoner basert på samme kontrollsystem, men også her kan det være noen endringer for linjene M1og M2 er ett system og M3 og M4 et annet og disse har ulike depoter og togparker. Om de også har ulike kontrollsentre er jeg ikke sikker på. Terje | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|