Innlegg i Plattform

Fulle tog

Startinnlegget har emnet «Fulle tog»

Svar på innlegg #397797

Skribent: Finn Halling
Skrevet: 1. juli 2024 kl.1325
#397799 vist 760 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"Uansett hvordan en organiserer dette, så må Jernbanedirektoratet jobbe for at alle operatører i hvert fall har nok materiell til å ta trafikktoppene."

I dag er det bare Flytoget som har nok materiell, alle operatører som Norske Tog skal levere materiell til har materiellmangel. På typisk norsk vis ønsker man å slakte det eneste selskapet som faktisk klarer å levere. Ganske merkelig at man ikke i stedet lærer av Flytoget (og godsselskapene) og gir anbudsselskapene bedre økonomi og lengre kontrakter slik at de selv kan eie/leie materiellet?

Årsakene til materiellmangelen er flere, men jeg er usikker på hvor interessert alle operatørene faktisk er i å ha så mye mer materiell å vedlikeholde under dagens regime. For SJN er det åpenbart et stort problem med lokmangel på Nordlandsbanen, men for f.eks. Vy på Bergensbanen "løser" de det hele ved å skru opp billettprisene og på den måten regulere ned etterspørselen og allikevel kjøre fulle tog. Å kjøre stappfulle Flirt-tog til og fra OSL er også god butikk.

Så en ting hva man mener J.dir. bør jobbe for, en helt annen ting er resultatet. Og det er lett å avlese.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.