Innlegg i Plattform

87 vogn Onsøy st

Startinnlegget har emnet «87 vogn Onsøy st»

Svar på innlegg #397844

Skribent: DCHalvorsen
Skrevet: 2. juli 2024 kl.1425
#397849 vist 856 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg vet sannelig ikke hvor mye motorvogndrift det var på Østre linje før elektrifiseringen. Søkt litt fram og tilbake i avisarkivene. Et treff i 1949 sier helt tydelig at det ikke brukes motorvogner på banen.

I 1953 har en journalist vært i Sverige og sett de nye motorvognene som SJ får levert (Y6?) og mener at slike må passe ypperlig på Østre linje. Det hadde han neppe ment dersom type 87 gikk der allerede.

I 1955 blir det satt opp et nytt tog mellom Oslo og Rakkestad med retur om formiddagen. Det poengteres sterkt at dette kjøres med dieselmateriell, og kun kan kjøres med slikt materiell fordi settet ellers står ledig i Oslo på den tiden. Det er Valdresbanens motorvognsett som brukes, ventelig type 86.

Da banen åpnes for elektrisk drift, gjøres det et stort poeng ut av at de reisende nå må venne seg til motorvogner, og at det kommer til å bli en stor forbedring (les: i forhold til damptogene).

Det er ingen avisoppslag fra 1945 til 1958 som sier noe om nytt materiell på Østre linje. Avisene var normalt påpasselige med slik omtale, og ikke minst var NSB selv høyt ute i pressen og fortalte om det.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.