Innlegg i Plattform

87 vogn Onsøy st

Startinnlegget har emnet «87 vogn Onsøy st»

Svar på innlegg #397844

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 2. juli 2024 kl.1613
*Endret: 2. juli 2024 kl.1619
#397856 vist 777 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Hva jeg synes er litt merkelig med bildet er at det blir tatt et gruppebilde av lokfører og konduktør foran materiellet med lukkede dører inn til vogna.

Jeg var mye ut og kjørte med far i siste halvdel av 1950-tallet og første halvdel av 1960-tallet, men jeg kan aldri huske at togpersonalet forlot toget samlet ved en plattform med lukkede dører til toget. Det synes meg å være litt rart.

Her kan det se ut som det kan være en person til i toget, men det er litt usikkert for meg.

Jeg lurer heller på om dette kan ha vært ved en annen anledning, f.eks. en inspeksjonstur til Onsøy etter reparasjon av sporet etter kvikkleireras. 2. og 12.mars 1960 gikk det kvikkleireskred ved Onsøy stasjon. Raset skjedde pga opplag av pukk og sviller ved stasjonen. Banen oppgis å ha være stengt i 10 dager.

Når jeg har sagt det, kan jeg også si at jeg har sjekket Østfoldbanens grafiske ruter for året 1966/67 og der finnes et togpar 2902/2903 Sarpsborg - Moss Sarpsborg, avgang Sarpsborg 05.30 og ankomst Sarpsborg på returen kl 08.09. Toget har korrespondanse med tog til og fra Oslo i Moss. Og dette togparet gir tidligste forbindelse mellom Østfoldbyene og Oslo om morgenen og må ha vært besørget av lokalt stasjonert motorvogn tenker jeg.

Men det var ikke i 1966 så mange andre lokale tog på Vestre linje på strekningen Sarpsborg - Moss i den ruteplanen, og Østre linje ble elektrifisert i 1958.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.