Innlegg i Trafikknytt

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 3. juli 2024 kl.2131
*Endret: 4. juli 2024 kl.0847
#397945 vist 834 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Et eksempel fra Agle i dag.

Gt5795 var 52 min fra Trondheim i dag pga sent avgått 5735 fra Alnabru. Kryssingen med tog 478 fra Mo i Rana ble derfor flyttet fra Grong til Agle. Og Agle er vel bortimot den perfekte kryssingstasjon for et langt godstog med 775 m netto lengde på begge spor som er horisontale og ganske rette bortsett fra en slak kurve midt på nordre halvdel. Alle tider som oppgis under er fra Balise.no

Gt5795 passerte Snåsa 11.38 og har 10 min romslig rutemessig framføringstid til Agle stasjon. Kjørelengde 9,08 km og 90 m stigning (Ca 11 promille) med stort sett god hastighetsstandard. Førventet ankomst Agle ca 11.47.

Pt478 avgikk Grong 11.29 og har 18 min rutemessig kjøretid til passering Agle. Kjørelengde 28,88 km og stram kjøring er nødvendig for å greie den kjøretida. Med nedbremsing for avvikespor på Agle må minst 19 min beregnes. Forventet ankomst Agle ca 11.48.

Virkeligheten 03.07. 2024.
Pt 478 ble tatt inn til Agle stasjon først. Ankomst 11.49.
Gt 5795 ankom sannsynligvis innkjørsignalet til Agle før Pt 478 i andre enden, men ble møtt med stoppsignal. Ankomst Agle stasjon 11.52 og passering 11.53, dvs det tok 15 min fra passering Snåsa til passering Agle, +5 min ny forsinkelse.
Pt 478 avgikk Agle også kl 11.53 etter 4 min opphold på Agle og +6 min i forsinkelse.

Kanskje ønsket toglederen å gi Pt 478 prioritet siden Gt 5795 var forsinket, men jeg mener begge tog tapte på det. Innkjørsignalet fra Trondheimsiden på Agle ligger i ca 11-12 promille stigning. og man må stå å vente med tilsatte bremser på hele toget. Det tar tid å løse ut bremser på et langt godstog med vogner for konteinere og lastebiler. Og det tar tid å aksellerere et langt og tungt godstog i stigning.

Fra Grong siden er det fall inn mot Agle stasjon og uansett er et Type 93 sett mye kjappere å løse ut bremser på og aksellerere, ikke minst i fall. Begge tog hadde med sikkerhet fått tidligere avgang fra Agle om Gt5795 var tatt inn først. Ikke minst hadde Gt5795 kunne begynt å løse togbremser straks de hadde stoppet på Agle, og om nødvendig tilsatt direktebremsen på loket om toget ikke ville stått i ro, men tog 478 ville nok ha passert før det hadde skjedd.

På kveldstid er kryssing mellom Gt5781 og Pt472 lagt til Agle. Gt5781 ankomst først kl 19.31 og avgang kl 19.34 samtidig med passering av Pt472.

Hva finnes av AI-hjelpemidler for å velge beste innkjørsprioritering av tog på de ulike stasjoner?

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.