Innlegg i Trafikknytt

Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning

Startinnlegget har emnet «Det er neppe lurt å stoppe tunge godstog ved innkjørssignal i stigning»

Svar på innlegg #397959

Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 4. juli 2024 kl.0901
#397965 vist 803 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Under kryssingen på Agle i går 03.07 mellom togene 5795 og 478 i går på Agle påløp det mellom 5 og 10 min ekstra forsinkelse i forhold til om innkjøringsrekkefølgen hadde vært byttet om.

Følger man framføringen til 5795 ser man noe lignende på Levanger. Her har også 5795 ca 4 min opphold i innkjør ved kryssing med lokaltoget fra Steinkjer. Men her kan det være at sporene på Levanger (510 m) var i korteste laget for 5795.

Når man først hadde stoppet kan det hende at lokfører benyttet oppholdet til også å tilfredsstille kroppslige behov, men det gjøres trafikkmessig mest effektivt når man står på stasjoner.

Ved omtrent samtidig ankomst mellom et tungt godstog og persontog til kryssingsstasjon vil jeg tro at i langt de fleste tilfeller vil alle tog tjene på å ta inn godstoget først.

Terje

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.