Innlegg i Plattform Trikken

Mer, mer ... og 12 meters regelen

Startinnlegget har emnet «Bærumsbanen 100 år i dag»

Svar på innlegg #397796

Skribent: Kjetil Ryen
Skrevet: 4. juli 2024 kl.0953
#397973 vist 360 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Dette er slike innlegg jeg liker! Kom gjerne med mer.

Et spørsmål kan jo være: Hvorfor 12 meters regelen?

Vard et større middelproblemer vestpå enn østpå i Oslo for Oslo hadde jo erfaring med EB-vognene som var 14,9 meter lange (etter materielldatabasen). Det gikk vel bra med EB-vognene i trafikken? Gatene var jo fulle av trikker, kjerrer og etter hvert biler og busser så fort gikk det ikke gjennom sentrum.

Konkurransen med bytrikken kunne jo enkelt løses med avstingningsforbud før Skøyen hhv Gamlebyen for BB og EB. Var det slike begrensninger noen gang?

Fra "min tid" med EB var det ingen trafikale ufordringer med togene, helelr var de elsket av trafikanter og kontrollører! Var det kaos i sentrum og svart av folk på Jernbanetorget pustet alltid kontrolløren lette ut når han så det komme et EB-todf for det svelget unna alt som ville reise og dro av gårde vestover etter å ha gjort "reint bord" på Jernbanetorget.

Gående konduktør ga korte stoppestedsopphold så EB-togene var effektive i trafikken selv på halv spenning. Det betydde ikke så mye med liten fart og erfaringen var at et EB-to innover Drammensveien fint klarte å holde ruta, det var verre for de enmannsbetjente gullfiskene som kunne ha uendelige opphold hvis det var mange reisende som skulle ha enkeltbillett.

Alle periodekort måtte viseres av vognføreren så var det mange reisende var det bare nokså hektisk kjøring som gjorde at ruta kunne holdes innover Drammensveien. Det var finere og mer sedat kjøring med EB-vognene og det stod gjerne igjen reisende etter gullfiskene som heller ville reise med EB-vogn der de fikk hjelp av konduktøren med de nokså høye stigtrinnene.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.