Innlegg i Plattform

6 ting du ikke visste om lyntog

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.0955
*Endret: 30. mars 2010 kl.0956
#51389 vist 595 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Overskriften er litt vel tabloid, tror de meget kompetente debattantene på dette forum finner lite nytt, men mye å kverulere på, i mitt innlegg. Feel free to do that - kjør debatt! Må sprite opp dette forumet litt i denne påsketid hehehe...

 

MAN FÅR MYE FOR PRISEN AV EN HAUKELIBANE

Lyntog til Trondheim, Stockholm og København har et utbyggingsbehov på cirka 60 mil på norsk side - det samme som Haukelibanen, men i langt rimeligere terreng (krever ikke ny tunnel under Oslo-Asker, Boknafjorden, Hardangervidda og Boknafjorden)

 

20 ÅRS NEDBETALINGSTID ER UTOPI

Hvis all flytrafikken på Norges 5 mest trafikkerte ruter (som alle er blant de 30 mest trafikkerte i Europa) overføres til lyntog med billettpris på 499,- får lyntogene 3,5 mrd i året i billettinntekter. Hvis man forutsetter at 80 % av flytrafikken og 799,- i snittpris blir billettinntekten 4,5 mrd. Med byggekostnad på cirka 200 mrd. har dermed billettinntektene tilsvart investeringen etter 45 år. Til sammenlikning passerer Flytoget 10 mrd. i billettinntekter allerede etter 16 år, tilsvarende investeringen. Ser vi på driftskostnadene også, tar det selvsagt enda flere tiår før regnestykkene går i pluss.

 

DOBBELTSPOR HJELPER LITE SØROVER

Selv om Oslo-Halden gjennomføres på under én time og det i 2020 er dobbeltspor Vänersborg-København, vil ikke Oslo-Göteborg på under 2,5 timer og Oslo-København på under 5 timer være oppnåelig. For å konkurrere med fly Gardermoen-Kastrup må det bygges dobbeltspor Halden-Vänersborg, tunnel Helsingborg-Helsingør og ny lyntogtrasé Göteborg-Helsingborg frikoblet fra regionaltrafikken.

 

ENKLEST TIL 3 TIMER ØSTOVER

Oslo-Stockholm kan realiseres på under 3 timer "kun" med 5 mil bane på norsk side Lillestrøm-riksgrensen, forutsatt at svenskene viderefører dobbeltsporet Stockholm-Örebro til Karlstad, og bygger en 3 mil lang forbindelse Åmotfors-riksgrensen.

 

INTERCITY- OG LYNTOGSTRATEGIENE GÅR IKKE I HOP

Mens dobbeltspor Eidsvoll-Stange og Oslo-Ski er "vinn-vinn"-prosjekter som både gagner intercitytrafikken og fremtidige lyntogbaner, er dobbeltspor Tønsberg-Larvik og Råde-Fredrikstad høyst diskutabelt da dette verken er på veien til København eller Bergen, og krever riving av veldig mange hus og neppe oppnåelig med veldig høy hastighet.

 

FEM JEVNBYRDIGE KANDIDATER I UJEVNT PARLAMENT

Stavanger, Bergen, Trondheim, Stockholm og København har alle relativt jevnbyrdige trafikktall om vi ser på flytrafikk. Det er noe mindre ut av landet, men til gjengjeld enormt med trafikk på E6 og E18 sammenliknet med E134 og riksvei 3. Siden prislappen for Norge ved baner til både København og Stockholm blir totalt 25-30 mrd., mot 50-100 mrd. for å nå en hvilken som helst av de 3 norske byene, taler dette for å bygge mot Sverige først. Ser vi derimot på beslutningstakernes hjemfylker gjenspeiles det overhode ikke at det er fem jevnbyrdige kandidater hva gjelder trafikkgrunnlag: 

København: 9 representanter

Stockholm: Ingen, mulig en glåmdøl eller to?

Trondheim: 25

Bergen/Stavanger: 43

Fylker som ikke omfattes av lyntog: 59

Oslo/Akershus: 33

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.