Innlegg i Plattform

En par ting som supertog ikke vet om trafikken

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51389

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1032
*Endret: 30. mars 2010 kl.1033
#51392 vist 527 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Endepunktstrafikken med fly mellom OSL/ Moss Lufthavn Rygge/ Sandefjord Lufthavn Torp og Bergen, Trondheim og Stavanger er hver for seg omtrent dobbelt så stor som tilvarende trafikk mellom flyplassene i Oslo-området og Stockhom og København.

Jeg tror ikke du kan ta som utgangspunkt at 1-2 timer kortere kjøretid med tog til Gøteborg og København vil overføre mye av dagens trafikk på E6 over Kornsjø. for det første er mesteparten av trafikken lokal, for det andre er destinasjonen for fjerntrafikken spredt på hele Europa. Hva kjøretiden på toget Oslo - Gøteborg/København er relativt likegyldig.

Klart størst endepunktstrafikk er det på forbindelsene Oslo (Østlandet) - Bergen. En ny rask jernbaneforbindelse fra Oslo til Bergen ved valg av riktig lokalisering kan komme ned i en avstand på 385 km, og en kjøretid på godt under 3 timer kan oppnås med en gjennomsnittshastighet på litt over 150 km/h. (2,5 timer).

En slik forbindelse trenger derfor ingen ny bane Oslo - Drammen, men dobbelspor Drammen - Hokksund. Deretter ny bane Hokksund - Haugastøl - Gråskallen. Deretter tunnel Hansbunuten - Ossete - Eggjareid (mellom Reimegrend og Mjølfjell).

Oppgradering, linjeomlegging og partielt dobbelspor langs dagens bane Eggjareid - Trengereid. Nytt dobbeltspor Trengereid - Takvam. Dubblering Takvam - Bergen.

Terje Andersen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.