Innlegg i Plattform

Tre timer er magisk

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51392

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1118
*Endret: 30. mars 2010 kl.1135
#51398 vist 413 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Tre timer er magisk. Hva vil det koste å komme under 3 timer? Til Stockholm kreves det unektelig under 20 mil ny bane for å få til dette.

Det kommer ikke fram av din lange oppramsing av prosjekter Drammen-Bergen hvor mange mil ny bane dette vil komme på.

Men milliardene renner først og fremst på ved tunneler under Oslo, Boknafjorden, Øresund og Hardangerfjorden.

Samtidig som det altså kan virke som det kreves færre mil ny bane for å nå tretimersmålet ved å satse på Bergen og Stockholm enn Trondheim og Stavanger.

Interessant!

Jeg tror mye av problemet i lyntogdebatten er at det er så forbanna komplisert:
• Forkjempere for de 5 kandidatene har hver for seg motstridende og knallgode argumenter for å være bane nr 1 - det er ikke noe soleklart førstevalg for hvilken by man skal bygge seg mot først
• Det er utbyggingsbehov i retning Vestfold og Kristiansand også, som kompliserer debatten da dette ikke er strekninger med to gigantiske endepunkter eller skyhøy flytrafikk, men legitime behov for InterCity-tog.

Basert på det som nå har framkommet av argumenter bør dette være utbyggingsrekkefølgen:

1. Stockholm. Fordi Norge slipper sykt billig unna. Pilotstrekning for lyntog, samt at det åpner for nysatsing på lokaltog Fetsund-Aurskog-Bjørkelangen.

2. Trondheim. Greit at Bergen-Numedal-Drammen kan realiseres billigere enn Haukelibanen, men den store oppsiden i en vestbane ligger jo i å samtidig få til en tverrforbindelse Bergen-Stavanger. Og ser man på stortinget er det lettere å samle støtte til Trondheims-bane, hvis man "sukrer" pillen for Sogn og Møre ved å legge banen via Gudbrandsdalen. Da får vi også store gevinster for regiontrafikk i Innlandet!

3. Göteborg. Igjen en veldig rimelig løsning for Norge, men er vanskeligere å få med Sverige på å bygge kvadruppelspor Göteborg-Helsingborg og høyfartsbane i øde Dalsland enn høyfartsbane Örebro-Karlstad som de har større nytte av innenriks. For ikke å snakke om at det er fem retninger ut av København som er viktigere for danskene enn København-Helsingør... Når det er sagt: Høyhastighetstog Oslo-Ski og Råde-Halden bør uansett realiseres, og sammen med svensk utbygging som er ferdig om ti år gjør reisetid på 2:45 til Göteborg og 5:30 til København toget raskere enn bilen. Med mange pendlermarkeder underveis tilsier dette at man bør gjenopprette Oslo-København som gjennomgående forbindelse med 6-18 avganger daglig, men da må man akseptere at det må sterke lut til for å få kuttet Oslo-Kastrup.

4. Bergen/Stavanger. Kombiløsning er tingen. Men geografien er så dyr og komplisert at vi bør bygge erfaringer fra lettere strekninger på Østlandet først.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.