Innlegg i Plattform

Prislapp betyr litt

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51398

Skribent: Supertog
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1145
#51399 vist 406 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Utrolig vanskelig å diskutere ting med folk som ikke tar hensyn til at prislappen betyr noe. Vet ikke hvor mange ganger folk har argumentert med Volvo og BMW overfor meg på grunn av komfort og sikkerhet også videre. Hva hjelper det når jeg bare har penger til en gammel japansk bil?

Norge har lite penger å bruke på tog. (Gjenta ti ganger inni seg). Hvis politikerne får fremlagt en lyntogmeny som ser slik ut:

Stockholm: 10,-
Göteborg/København: 15,-
Trondheim: 60,-
Bergen/Stavanger: 100,-

Alle beløp i milliarder. Det er ingen som betviler at passasjergrunnlaget for endepunktstrafikk er størst til Bergen/Stavanger, og til Bergen om vi ser bort fra kombikonseptet. Men det bor flere i Innlandet og Østfold enn i Numedal og Vest-Telemark... Men til tross for at man regner inn all tenkelig underveistrafikk vil nok fortsatt Bergen og Bergen/Stavanger komme best ut, fulgt av Trondheim.

Men det er IKKE en avstemning om hvilken bane man tror får mest trafikk, fordi:
# Når prislappen er seksdobbel burde også trafikken vært seksdobbel. Det er den IKKE.
# Uavhengig av pris/nytteverdi er det enklere å hoste opp 15 milliarder enn 100. Det skal kuttes et sted, og det er lettere å kutte 15 enn 100 fra budsjettene til samferdsel, helse, forsvar, jordbruk osv. En lyntogbane som stopper et sted oppi Vest-Telemark har lite verdi!

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.