|
Lyntog er en drøm for de fleste pendlereStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51393 Skribent: Supertog
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1154 #51400 vist 415 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Ja, lokaltog er viktig. Nettopp derfor skal man velge traseer som blir glitrende pendlertilbud på deler av strekningene. Oslo-Bergen Velge trasé via Haukeli som gir et supert pendlertilbud Stavanger-Haugesund og Notodden-Kongsberg-Hokksund-Drammen-Oslo. Oslo-Stockholm Her bor det fryktelig få enten man går via Indre Østfold, Indre Akershus eller Glåmdalen. Men der man velger blir det i hvertfall muligheter for et godt pendlertilbud Oslo-Valgt trasé-Karlstad. Oslo-København Man avskaffer nok ikke flytrafikken Gardermoen-Kastrup uten skyhøye investeringer, men et helt nytt pendlertilbud Oslo-Moss-Nedre Glomma sentralstasjon-Halden kan skapes ved å bygge en rettlinjet trasé. Reisetiden til Halden kan med få milliarder halveres fra dagens 105 minutter, hvis man unngår å følge dagens linje. Oslo-Trondheim Velge trasé via Gudbrandsdalen som gir et supert pendlertilbud Oslo-Hamar-Ringsaker-Lillehammer og Oppdal-Melhus-Trondheim. Lyntog vs pendlertilbud er en veldig konstruert diskusjon. Med mindre man er vestfolding, hallingdøl, sørlending eller Fredrikstad-patriot er dette to sider av samme sak. Denne halve millionen menneskers særinteresser må ikke få ødelegge for en storsatsing på Vestlandet-Stockholm på 6 timer og Trondheim-København på 6 timer. Dette nordiske "krysset" er for viktig til at vi kan kaste bort milliarder i Sandefjord og Fredrikstad. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|