Innlegg i Plattform

Lyntog er en drøm for de fleste pendlere

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51393

Skribent: Supertog
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1154
#51400 vist 415 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ja, lokaltog er viktig. Nettopp derfor skal man velge traseer som blir glitrende pendlertilbud på deler av strekningene.

Oslo-Bergen
Velge trasé via Haukeli som gir et supert pendlertilbud Stavanger-Haugesund og Notodden-Kongsberg-Hokksund-Drammen-Oslo.

Oslo-Stockholm
Her bor det fryktelig få enten man går via Indre Østfold, Indre Akershus eller Glåmdalen. Men der man velger blir det i hvertfall muligheter for et godt pendlertilbud Oslo-Valgt trasé-Karlstad.

Oslo-København
Man avskaffer nok ikke flytrafikken Gardermoen-Kastrup uten skyhøye investeringer, men et helt nytt pendlertilbud Oslo-Moss-Nedre Glomma sentralstasjon-Halden kan skapes ved å bygge en rettlinjet trasé. Reisetiden til Halden kan med få milliarder halveres fra dagens 105 minutter, hvis man unngår å følge dagens linje.

Oslo-Trondheim
Velge trasé via Gudbrandsdalen som gir et supert pendlertilbud Oslo-Hamar-Ringsaker-Lillehammer og Oppdal-Melhus-Trondheim.

Lyntog vs pendlertilbud er en veldig konstruert diskusjon. Med mindre man er vestfolding, hallingdøl, sørlending eller Fredrikstad-patriot er dette to sider av samme sak. Denne halve millionen menneskers særinteresser må ikke få ødelegge for en storsatsing på Vestlandet-Stockholm på 6 timer og Trondheim-København på 6 timer. Dette nordiske "krysset" er for viktig til at vi kan kaste bort milliarder i Sandefjord og Fredrikstad.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.