Innlegg i Plattform

Trafikkgrunnlag betyr mest

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51399

Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1204
#51401 vist 399 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Uansett er det trafikkgrunnlaget som betyr mest her og det er klart størst Oslo - Bergen og vesentlig mindre på utenlandsforbindelsene.

Strekningen Hokksund - Voss over Numedal kan gjøres med under 250 km ny bane. Dobbelspor Drammen - Hokksund er en del av kapasitetsutbyggingen i Oslo-området. Med hastighetsstandard 200 - 250 km/h kan strekningen Hokksund - Voss kjøres på ca 1.15. Med tilsammen 1.30 på strekningen Oslo S - Hokksund og Voss - Bergen, og det kan gjøres omtrent med dagens bane kan strekningen Oslo S - Bergen tilbakelegges på 2.45.

Flytrafikken Oslo - Bergen er på 1,6 millioner reisende med 77 % endepunktstrafikk. I tillegg kommer trafikk Torp - Bergen og Rygge - Bergen.

Jeg ser for meg at togene til Bergen starter i Halden og betjener Østfoldbanen før de fortsetter til Bergen.

Terje Andersen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.