|
Trafikkgrunnlag betyr mestStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51399 Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1204 #51401 vist 399 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Uansett er det trafikkgrunnlaget som betyr mest her og det er klart størst Oslo - Bergen og vesentlig mindre på utenlandsforbindelsene. Strekningen Hokksund - Voss over Numedal kan gjøres med under 250 km ny bane. Dobbelspor Drammen - Hokksund er en del av kapasitetsutbyggingen i Oslo-området. Med hastighetsstandard 200 - 250 km/h kan strekningen Hokksund - Voss kjøres på ca 1.15. Med tilsammen 1.30 på strekningen Oslo S - Hokksund og Voss - Bergen, og det kan gjøres omtrent med dagens bane kan strekningen Oslo S - Bergen tilbakelegges på 2.45. Flytrafikken Oslo - Bergen er på 1,6 millioner reisende med 77 % endepunktstrafikk. I tillegg kommer trafikk Torp - Bergen og Rygge - Bergen. Jeg ser for meg at togene til Bergen starter i Halden og betjener Østfoldbanen før de fortsetter til Bergen. Terje Andersen | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|