Innlegg i Plattform

Hvorfor er 3 timer magisk?

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51398

Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1333
#51418 vist 375 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Oslo - København kan man fullstendig glemme en slik kjøretid. I Sverige er deres opprustning av Vestkystbanen snart avsluttet og kjøretider ut over 2,5 - 3 timer er neppe aktuelt i lys av annen trafikk som skal håndeteres på banen. Av den grunn kommer ikke toget til å kapre mye av flytrafikken Oslo - København.

På relasjonen OSL - Gøteborg er flytrafikken meget begrenset, totalt 72 000 summert over begge retninger i 2009, inkludert transferreisende i Oslo. Togtrafikken over Kornsjø grense er omtrent dobbelt så stor til tross for begrenset frekvens og ca 4 timer kjøretid.

Det skal svært lite investeringer til for å redusere kjøretida til Kornsjø grense med minimum 10 min, dvs flytte kryssing i Halden til Aspedammen. Med ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhättan - Gøteborg vil kjøretida Oslo - Gøteborg komme ned i 3.30 - 3.35, og man kan kjøre 4 avganger tur/retur med dagens materiellbruk.

Hvis man setter inn 1 togsett til kan man får avgang hver 2. time. Investeringene i infrastruktur for å oppnå dette ligger kanskje på ca NOK 100 millioner, samt 1 togsett av NOK 80 - 100 mill.

Tiltakene på norsk side bør gjøres umiddelbart slik at det i størst mulig grad er klart til ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhätten - Gøteborg. Når det er gjort kan man vente å se på trafikkutviklingen før man gjør nye investeringer mht grenseoverskridende trafikk i denne korridoren.

Terje Andersen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.