|
Hvorfor er 3 timer magisk?Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51398 Skribent: Terje Andersen
Skrevet: 30. mars 2010 kl.1333 #51418 vist 375 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Oslo - København kan man fullstendig glemme en slik kjøretid. I Sverige er deres opprustning av Vestkystbanen snart avsluttet og kjøretider ut over 2,5 - 3 timer er neppe aktuelt i lys av annen trafikk som skal håndeteres på banen. Av den grunn kommer ikke toget til å kapre mye av flytrafikken Oslo - København. På relasjonen OSL - Gøteborg er flytrafikken meget begrenset, totalt 72 000 summert over begge retninger i 2009, inkludert transferreisende i Oslo. Togtrafikken over Kornsjø grense er omtrent dobbelt så stor til tross for begrenset frekvens og ca 4 timer kjøretid. Det skal svært lite investeringer til for å redusere kjøretida til Kornsjø grense med minimum 10 min, dvs flytte kryssing i Halden til Aspedammen. Med ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhättan - Gøteborg vil kjøretida Oslo - Gøteborg komme ned i 3.30 - 3.35, og man kan kjøre 4 avganger tur/retur med dagens materiellbruk. Hvis man setter inn 1 togsett til kan man får avgang hver 2. time. Investeringene i infrastruktur for å oppnå dette ligger kanskje på ca NOK 100 millioner, samt 1 togsett av NOK 80 - 100 mill. Tiltakene på norsk side bør gjøres umiddelbart slik at det i størst mulig grad er klart til ferdigstillelse av dobbelsporet Trollhätten - Gøteborg. Når det er gjort kan man vente å se på trafikkutviklingen før man gjør nye investeringer mht grenseoverskridende trafikk i denne korridoren. Terje Andersen | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|