|
Trinnvis strategi er viktigStartinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51418 Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 30. mars 2010 kl.1346 *Endret: 30. mars 2010 kl.1347
#51420 vist 386 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Som jeg skrev i startinnlegget: "for å konkurrere med fly Gardermoen-Kastrup må det bygges dobbeltspor Halden-Vänersborg, tunnel Helsingborg-Helsingør og ny lyntogtrasé Göteborg-Helsingborg frikoblet fra regionaltrafikken". Dette sitter nok langt inne, men nå får vi avvente og se hva EU-prosjektet som skal legge fram konkrete planer for Oslo-København på 2:20 legger fram i 2011 først. Det mest realistiske for Oslo-København er en 3-trinnsstrategi: Trinn 1 - ASAP (trolig 2015): 3:30 til Göteborg og 7:15 til København: Forutsetter gjenåpning av direkteruten Oslo-København og gjennomføring av nevnte tiltak i Halden. Disse er geniale og du må snarest få Enger til å prioritere det. 2. Trinn 2 (trolig 2030): 2:45 til Göteborg og 5:20 til København. Bør være oppnåelig med innkorting Råde-Sarpsborg og dobbeltspor hele veien Göteborg-København? 3. Trinn 3 (trolig 2050): 1:10 til Göteborg og 2:20 til København. Krever ny bane hele veien. En mer edruelig løsning er ny bane Halden-Öxnered, Göteborg-Helsingborg-Helsingør-København, og akseptere at man bruker 2010-tallets baner Oslo-Halden og Öxnered-Göteborg. Da ender vel reisetida kanskje på 1:45 til Göteborg og drøyt 3 timer til København. FAREN, er imidlertid at de billige og innlysende ASAP-tiltakene koker bort i kålen, mens det oppstår en krig mellom nøkterne Trinn 2-tilhengere og visjonære Trinn 3-tilhengere, fordi tilhengerne av Trinn 3 ser på Trinn 2 som bortkastet fordi man tenker for smått, og ikke går i krig med flytrafikken. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|