Innlegg i Plattform

Parsellene det står mellom

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51424

Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 31. mars 2010 kl.1112
*Endret: 31. mars 2010 kl.1114
#51483 vist 259 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Litt upresist, 25 minutter er tidsgevinsten for haldensere og svensker hvis man forlater tanken om å følge dagens trasé. Man fabler om Oslo-Halden på 1 time langs dagens trasé men ingen har lagt fram en troverdig plan for hvordan det skal være mulig! 

 

Oslo-Ski er udiskutabel. Jeg vil også tro Mossetunnelen beholder sin 2. plass i utbyggingsrekkefølgen. Spørsmålet er hvilket av disse prosjektene man velger som nr 3, 4 og 5:

 

Haug-Sandesund (17 km)

• 100.000 mennesker får 15 min kortere reisevei

 

Haug-Seut (14 km)

• 50.000 mennesker får 5 min kortere reisevei

 

Sandesund-Ingedal (17 km)

• 30.000 mennesker får 10 min kortere reisevei

 

Siden trafikkgrunnlaget mot Sverige er lavt har jeg valgt å bare regne inn folk i de 11 tidligere kommunene sør for Råde. Innbyggere i Borge og Rolvsøy sorterer under Fredrikstad kommune nå, men er her tillagt "Haug-Sandesund" fordi de vil ha enklere for å komme seg køfritt hjem fra en stasjon der brua over Glomma er 4-felt (les: E6) enn der den er 2-felt og med begrensede parkeringsmuligheter.


Merk: De 30.000 som nyter godt av Sandesund-Ingedal får større tidsgevinst av Haug-Sandesund og er dermed regnet inn der, fordi de naturligvis helst støtter det prosjektet de får størst gevinst av. Videre kan man selvsagt invende at alle 150.000 i regionen nyter godt av Haug-Seut, men siden tidsgevinsten her er lavere enn ved et annet prosjekt, kan man vanskelig hevde at flertallet i regionen skal bejuble dette prosjektet.

 

 

Sluttproduktet i reisetid til Oslo når utbyggingen er ferdig blir:

Ved å følge dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 55 min, Halden 1:10

Ved å bygge Haug-Seut SAMT Haug-Ingedal i rett linje i stedet for Seut-Ingedal langs dagens trasé: Fredrikstad 45 min, Sarpsborg 40 min, Halden 50 min

 

 

Prisen, vil fordi Seut-Ingedal langs dagens trasé blir ekstremt dyr, totalt sett trolig bli mye lavere.

Lengden, blir lik, man må bygge to parallelle linjer Råde-Glomma, men sparer inn ved å ikke bygge ut gjennom byene. Bygger man Solli-Seut (10 km) i stedet for Haug-Seut (14 km) vil selv lengden kortere!

 

Magnhild Meltveit Kleppa, vil du ha 44 km bane som koster lite og gir 40 minutter reisetidsgevinst eller 48 km bane som koster mye og gir 15 min reisetidsgevinst?

 

Jens Kirkebø har skissert opp en løsning som er et columbi egg og umulig å argumentere i hjel.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.