Innlegg i Plattform

Konseptene det står mellom

Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog»

Svar på innlegg #51483

Skribent: Terje Andersen
Skrevet første gang: 31. mars 2010 kl.1201
*Endret: 31. mars 2010 kl.1208
#51489 vist 272 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Jeg tror det heler koker ned til hvilke transporttjenester man bygger jernbane for.

Konseptet med å dele trafikken på Østfoldbanes Vestre linje i 2 linjer/korridorer som betjener henholdsvis Sarpsborg/Halden og Fredrikstad synes tenkt ut fra at det er Østfoldingenes reiser til Oslo man skal betjene og intet mer. For de fleste andre trafikkstrømmer er det lite hensiktsmessig. Her er noen ulemper:

- dårlig intern betjening imellom Østfoldbyene,

- ugunstig betjening av setrumsområdene i byene og derfor dårlig for pendlere til Østfoldbyene. Hvilken pendler fra Oslo eller Halden ønsker å bli satt av på Sandesund hvis han skal på jobb i kommunehuset i Fredrikstad, eller til en bedrift i byen,
- dårlig for folk fra Oslo eller andre deler av landet som skal besøke venner og kjente i Østfoldbyene og som ikke har noen bil lokalt i området,

- dårlig utenlandstilbud til/fra Fredrikstad

Selv om arbeidspendling fra Østfold til Oslo står for trafikktoppene er dette ikke flertallet av de reisende sett over hele driftsåret. Jeg føler meg relativt sikker på at den foreslåtte delingen av trafikken gir lavere frekvens og dårligere tilbud og derigjennom lavere trafikknivå i forhold til oppgradering langs dagens bane.

Med omtrent dagens stoppmønster langs begge traséene er forskjellen i kjøretid Oslo - Halden neppe mer enn 10 - 15 min. Den forskjellen oppveies av bedre frekvens og et langt mer allsidig reisetilbud.

Hva det er markedsgrunnlag for å bygge i framtida vet ikke jeg, men prioritet 1 her er oppgradering langs dagens bane og kanskje godstog over Østre linje.

Terje Andersen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.