|
Frekvensen...Startinnlegget har emnet «6 ting du ikke visste om lyntog» Svar på innlegg #51494 Skribent: Supertog
Skrevet første gang: 31. mars 2010 kl.1415 *Endret: 31. mars 2010 kl.1417
#51499 vist 217 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| ...virker det som noen har utrolig pessimistiske prognoser for. Skal det ikke være 3 avganger i timen mellom Østlandets to største tettsteder? Minner om fordelingen av befolkningen i tettsteder på Østlandet: Oslo 876000 Fredrikstad/Sarpsborg 101000 Drammen 97000 Grenland 87000 Tønsberg 47000 Moss 42000 Sandefjord 41000 Hamar 30000 Larvik 24000 Halden 23000 Det er naturlig å se til Sverige. Der ligger nemlig også hovedstadsregionens nest største tettsted 40 minutter fra hovedstaden, nemlig Uppsala. Noe som er tilsvarende det som vil skje med Nedre Glomma når denne utbyggingen er ferdig. Og i Uppsala ser er at der kjøres det 6 avganger i timen i rush, 3 avganger i timen utenfor rush. Det bor 144.000 i Uppsala tettsted, omtrent det samme som Sarpsborg/Fredrikstad + Halden. Begge har også en flyplass underveis til hovedstaden (Arlanda/Rygge) som bidrar til å styrke passasjergrunnlaget.
Det har tidvis vært 3 avganger i timen på Timekspressen også, betegnende nok 2 via Sarpsborg/Moss og 1 via Hvaler/Fredrikstad.
Det naturlige for jernbanen er å snarest få igang halvtimesruter langs gammel trasé. Deretter opprette en timesrute langs ny trasé til Sarpsborg. Hvis flest velger "nytraseen" kan dette byttes. Min personlige mening er imidlertid at det bør være halvtimesrute langs både gammel og ny trasé. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|