Så er man tilbake i gamlelandet og materialet på minnekortene åpenbarer seg. Trikkenettet i Gøteborg er jo enormt, så man får være fornøyd uten å ha vært overalt. Søndagen fikk jeg være med en tur i vogn 92, en M5 bygget i 1917. Vogna ble opprinnelig bygget som en M2, og ombygget til M5 i 1932.
Jeg har overhodet ikke noe av dette i blodet, så her må det leses.
Uansett: En meget flott veterantrikk!
Det ble en del farting rundt omkring, både med trikk og til fots. Jeg bør vel anbefale en titt hos fartøyvernsforeningen også. Bare å gå inn og se der. Dette er imidlertid for de svært interesserte. Noen trikkemotiver og en buss følger. Lenke: Link fra foreningen Ringliniens sider
Gutta var greie. Jeg fikk bli med og reiste attpåtil gratis ved å vise frem mitt LTF medelmskort. 8. aug. 2010 foto: Anders O.
Her er det en liten stopp på Sankt Sigfrids plan. 8. aug. 2010 foto: Anders O.
Her er vi ombord. 8. aug. 2010 foto: Anders O.
M28/29`ere på rekke og rad. En buss med motorstopp laget litt kaos i Östra hamngaten i går. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Her kommer 763 i multippel med 760 på vei ut av Östra hamngaten og skal over den store Götälvbron. M31 304 skimtes bak. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Sett fra andre siden av Götaälvbron senere på dagen. Det er også 760 -763 som kommer her. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Axel Dahlströms torg. 856 med 759 bak regulerer til venstre mens 308 møter 741 og 754. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Endestasjonen Opaltorget. Møte mellom 308 og 408 Her måtte fører av 308 som kom sist ut å legge om vekselen for å kjøre inn i sløyfa. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Som sagt måtte føreren ut for å legge om vekselen. Dobbelt sløyfe står i stil til trikketettheten. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Førerplassen i 408. Trikk eller romskip? 9. aug. 2010 foto: Anders O.
M31 301 regulerer på Saltholmen. Investerte i et dagskort til SEK 65 og aksjonsradiusen ble enorm ! Men akkurat i går var det ikke fristende å oppholde seg veldig lenge der ute. Det blåste ! 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Førerplassen i 301. Litt mer analog enn den italienske et par bilder ovenfor. Men dette er arbeidshesten. Det er visst mye kluss med de italienske vognene. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Ennå et bilde fra Saltholmen. 338 hviler seg litt før den skal til Bergsjön. Dette er en laaaang tur !! 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Eketrägaten. 830 - 709 i møte med M32 409. Sistnevnte fases inn til fordel for de 45 år gamle jernhestene. M28/29 er forbausende pene både utv. og innv, men man ser jo at rusten herjer. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Her står jeg på inngående plattform i Eketrägatan. 376 ankommer men skal først ta seg en tur under denne brua. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Inne på området til busselskapet på Eketrägatan stod et ekemplar av denne arten. Alt i verden blir større. Intet unntak for busser. Lengde 24 meter! Observerte også noen få eks inne i Gøteborg sentrum. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
på vei tilbake ble det også et lite stopp ved Vägmestarplatsen. Mitt skue fikk øye på dette fotostedet. 817 og 702. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
på vei fra hotellet til busstasjonen møtte jeg denne ekvipasjen. 827 og 724. Hvor lenge ser man disse ? 10. aug. 2010 foto: Anders O.
En skinnende blank men akk så romlete italiener i bybildet i dag.
Takk for meg for denne gang. 10. aug. 2010 foto: Anders O.
Siden jeg nevnte fartøyvernforeningen bør jeg jo vise litt derfra. dette er jo litt beslektet med restaurering av andre ting. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Restaureingsavfall? Eller er dette en spesiell båt som bare MÅ bevares for en hver pris? 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Litt å kose seg med på fritiden. Særlig Duetten på dekk er nok kjekk å ha! 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Et prosjekt for de mest barka. 9. aug. 2010 foto: Anders O.
Helt til slutt tar jeg med dette oversiktsbildet tatt fra Götaälvbron. her er hele området til Fartøyvernforeningen. Det er jo prisverdig at de har såpass med sted å gjøre av seg. 9. aug. 2010 foto: Anders O. |