|
Norge på langs for 40 år siden - dag 2a: Formiddag 13. aug 1970: MarienborgStartinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim» Svar på innlegg #65550 Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 13. aug. 2010 kl.1642 *Endret: 13. aug. 2010 kl.1939
#65618 vist 2336 ganger Innlegget er likt av 5 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| For den nette sum av kr. 7,50 overnattet jeg på ungdomsherberget i Weidemanns veg 41.
![t121240-uherb.jpg](https://pix.njk.no/121//t121240-uherb.jpg)
Kvittering for betalt overnatting - hjemmesydd lakenpose medbragt
Utsikten fra ungdomsherbeget, som fortsatt ligger på samme plass, var upåklagelig, og været strålende.
![t121241-20641.jpg](https://pix.njk.no/121//t121241-20641.jpg)
Fra Trondheim ungdomsherberge. Vi ser litt av Meråkerbanen og Lademoen stasjon til høyre. A.J.Nilson drev tydeligvis en kullforretnng. Denne er forlengst borte. I det hele tatt vil utsikten herfra i dag være helt annerledes. 13. aug. 1970 foto: Svein Sando
Jeg hadde satt av en hel dag i byen, blant annet for å besøke Merienborg med sine mange hensatte damplok bl.a., som framsto som et mekka for en oslogutt der selv en Di 3 ble oppfattet som eksotisk.![t121242-20643-5839.jpg](https://pix.njk.no/121//t121242-20643-5839.jpg)
![t121243-20646.jpg](https://pix.njk.no/121//t121243-20646.jpg)
2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne. 2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring. Den var på fotograferingstidspunktet formelt ikke utrangert. Det skjedde først 9. novemeber 1970, da de resterende damplokene på tre 21-lok nær ble utrangert. NSB Thm.: 63a nr. 2570Marienborg (lst & dbg)13. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121244-20647-5841.jpg](https://pix.njk.no/121//t121244-20647-5841.jpg)
![t121245-20645-234.jpg](https://pix.njk.no/121//t121245-20645-234.jpg)
27a 234 var en av lokene som var tatt ut til Jernbanemuseet, og endte også etterhvert der. Bakenfor i skjulet ser vi så vidt 18c 255 som også skulle til Jernbanemuseet, men som vi vet endte på Gamle Vossebanen i stedet, og er altså fortsatt hos oss og med dampen oppe. NJM(mus): 27a nr. 234Marienborg (lst & dbg)13. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121246-20648-460.jpg](https://pix.njk.no/121//t121246-20648-460.jpg)
![t121247-20651-8664.jpg](https://pix.njk.no/121//t121247-20651-8664.jpg)
![t121248-20652-Ru822.jpg](https://pix.njk.no/121//t121248-20652-Ru822.jpg)
Ved verskstedet stod også disse to undervisningsvognene. Okerfargen er påfallende, da internvogner ellers var røde på den tiden. Om dette var en spesiell Trondheimsvariant for undervisningsvogner, vet jeg ikke.
Den nærmeste vogna har nummer 822. Fasongen røper at det er en eldgammel vogn. Den var da også bygget hos Atlas i Sverige i 1879 som C nr. 101 for Meråkerbanen, altså antagelig Meråkerbanes første personvogn. I 1915 ble den ombygget til sanitetsvogn Zu type 1 nr. 822 og fikk vel takoppbyggingen i den anledning. Vogna ble utrangert senest i 1943, og ble vel deretter undervisningsvogn. Sanitetsvogner ble altså regnet som driftsvogner, men undervisningsvogner var internvogner. Vogna bakenfor er også en undervisningsvogn, men virker å være en av de etterlatte tyske vognene etter krigen. Marienborg verksted 13. aug. 1970 foto: Svein Sando ![t121249-20649-626.jpg](https://pix.njk.no/121//t121249-20649-626.jpg)
Ute på stasjonstomta fant jeg et godstog med 3.626 forspent. Om toget var kommet fra Nordlandsbanen, skulle dit (via Stavne-Leangenbanen) eller stod klar for Dovrebanen, vet jeg ikke i dag. Åkene og ledningene for elektrisk drift er på plass ser vi, et kvartal før strømmen ble satt på for godt. NSB: Di 3a nr. 626Marienborg (lst & dbg)13. aug. 1970foto: Svein Sando | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|