Innlegg i Årgangsbilder

2570 og 2770

Startinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim»

Svar på innlegg #65618

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 13. aug. 2010 kl.2107
#65648 vist 2025 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

"2570 tror jeg var en av de som ble ombygget til oljefyring."

Det stemmer nok. Foran skorsteinen sees det lille stativet for lampen som skulle hjelpe fyrbøteren å kontrollere fargen på røyken i mørke. Å kontrollere fargen på røyken for å se om forbrenningen er korrekt er enda viktigere ved oljefyring enn kullfyring.

"2570 må ikke forveksles med 2770 som var den som ble bevart av stortyskerne."

Etter hva som fortelles var det nettopp forveksling som skjedde. Det var visstnok egentlig 2570 som - på papiret - var foreslått tatt ut til bevaring, men grunnet en skrivefeil underveis i prosessen ble det stående 2770 i de endelige papirene. Hvis 2770 da ikke tilfeldigvis var ett av lokene som stor i Drangsdalen ville det sannsynligvis ikke blitt bevart noen norsk stortysker.
Kanskje det var nettopp oljefyringen som var grunnen til at 2570 ble foreslått? Det ville jo i så fall blitt det eneste bevarte oljefyrte norske damplok.

t121243-20646.jpg

NSB Thm.: 63a nr. 2570
Marienborg (lst & dbg)
13. aug. 1970
foto: Svein Sando

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.