Innlegg i Årgangsbilder

Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: Ofotbanen

Startinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim»

Svar på innlegg #65550

Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 15. aug. 2010 kl.2353
*Endret: 16. aug. 2010 kl.1819
#65795 vist 2006 ganger
Innlegget er likt av 5

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.

t121380-20726-2191.jpg

NSB: El 15 nr. 2191
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121381-20727-700815-6203.jpg

Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121386-20728-700815-2114.jpg

På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå.
NSB: El 12 nr. 2114
Tog nr. 8010
Rombak
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121383-20729-700815-71.jpg

NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121387-20731-700815-6203.jpg

Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.

Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år.
NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03
Tog nr. 71/70
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121388-20732-700815-751.jpg

40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da.
Tog nr. 751
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121391-El15-20733.jpg

Persontoget krysset med malmtog 8014 som ble trukket av to El 15-lok.
NSB: El 15 nr. 2196
Tog nr. 8014
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121393-20735-700815-8017.jpg

Et tomt malmtog opp fra Narvik kom med Dm3 som trekkraft.
Tog nr. 8017
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121396-20736-700815-8016.jpg

Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front.
Tog nr. 8016
Bjørnfjell (nye), vest for
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121398-20738-700815.jpg

Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222.
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121399-20740-700815-979.jpg

De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979.
Dm3
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121401-20742-700815-2191.jpg

Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen.
NSB: El 15 nr. 2191
Tog nr. 8021
Bjørnfjell (nye)
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121403-20743-700815-katterat.jpg

Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121405-20746-700815.jpg

Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen.
Katterat
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121413-20748-700815-911.jpg

Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121414-20749-700815.jpg

Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121415-20751-700815-2114.jpg

I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. mar. 1970
foto: Svein Sando

t121416-20753-700815-2114.jpg

12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge.
NSB: El 12 nr. 2114
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121420-20760-700815-el12.jpg

Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121425-20762-700815-ska205.1.jpg

Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983.
Ska 205 nr. 1
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121427-20759-700815-Mas.jpg

Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg

... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121431-20765-700815-nrv.jpg

Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445.
Narvik
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

t121432-20768-700815.jpg

Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.

Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo.
15. aug. 1970
foto: Svein Sando

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.