|
Norge på langs for 40 år siden - dag 4: 15. aug 1970: OfotbanenStartinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim» Svar på innlegg #65550 Skribent: Svein Sando
Skrevet første gang: 15. aug. 2010 kl.2353 *Endret: 16. aug. 2010 kl.1819
#65795 vist 2006 ganger Innlegget er likt av 5 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Vi stod tidlig opp den 15. august, for vi skjønte at det gikk litt spesielt materiell i tog 71 (må ikke forveksles på ekspresstoget på Sørlandsbanen), og det gikk kl 0625. Men først et bilde av El 15.2191 der den stod til skue i morgensola.
![t121380-20726-2191.jpg](https://pix.njk.no/121//t121380-20726-2191.jpg)
![t121381-20727-700815-6203.jpg](https://pix.njk.no/121//t121381-20727-700815-6203.jpg)
Som mange sikkert skjønte av forrige bilde, var dette tog 71: BM 62.03. Narvik-Bjørnfjell. Det var lokaltog melom Narvik og Bjørnfjell tre ganger i døgnet. På den tiden var det ikke vei til Bjørnfjell, så toget var eneste kommunikasjonsmiddel med det som lå langs banen og alle hyttene på Bjørnfjell. NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03 Tog nr. 71Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando
![t121386-20728-700815-2114.jpg](https://pix.njk.no/121//t121386-20728-700815-2114.jpg)
På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå. NSB: El 12 nr. 2114 Tog nr. 8010Rombak15. aug. 1970foto: Svein Sando
![t121383-20729-700815-71.jpg](https://pix.njk.no/121//t121383-20729-700815-71.jpg)
![t121387-20731-700815-6203.jpg](https://pix.njk.no/121//t121387-20731-700815-6203.jpg)
Så var tog 71 framme på Bjørnfjell, snustasjonen. Turen hadde tatt 48 minutter. 11 minutter senere returnerte vogna som tog 70.
Type 62, opprinnelige Co-m type 2, så Cmeo 102, var NSBs første elektriske motorvogntype, og ble bygget for lokaltrafikken Oslo V - Sandvika i 1931/32. Det ble bygget bare fire vogner, etter mønster fra datidens ordinære teakkledde personvogner. De ble i den trafikken etterfulgt etter få år av type 5, senere type 65, som ble bygget i et langt større antall. Type 2 ble derfor en litt odde motorvogntype og ble etter hvert spredt så langt fra hverandre goegrafisk som det gikk an: Kristiansand og Narvik. Vogn 3 og 4 overlevde lengst, og i Narvik begge to, men ble utrangert 18. desember i 1970, så det var helt på hekta å få reise med disse som driftsvogner da vi var der i august samme år. NSB Nrv.: BM 62 nr. 62.03 Tog nr. 71/70 Bjørnfjell (nye) 15. aug. 1970 foto: Svein Sando ![t121388-20732-700815-751.jpg](https://pix.njk.no/121//t121388-20732-700815-751.jpg)
40 minutter senere kom persontoget til Kiruna, satt opp med helsvensk materiell og med en klassiker som trekkraft, litra Da. Tog nr. 751Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121391-El15-20733.jpg](https://pix.njk.no/121//t121391-El15-20733.jpg)
![t121393-20735-700815-8017.jpg](https://pix.njk.no/121//t121393-20735-700815-8017.jpg)
![t121396-20736-700815-8016.jpg](https://pix.njk.no/121//t121396-20736-700815-8016.jpg)
Full av malm var derimot malmtog 8016, også den trukket av en Dm3, med nr. 1226 i front. Tog nr. 8016Bjørnfjell (nye), vest for15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121398-20738-700815.jpg](https://pix.njk.no/121//t121398-20738-700815.jpg)
Det nærmet seg tiden for toget vi skulle ta ned til Narvik igjen, men vi fikk med oss et par kryssinger på Bjørnfjell stasjon. Det var ganske imponerende med to lange malmtog inne på stasjonen på én gang. Dm3-loket på bildet er antagelig 1222. Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121399-20740-700815-979.jpg](https://pix.njk.no/121//t121399-20740-700815-979.jpg)
De fleste malmtogene gikk den gangen med 3-akslede eldre vogner. Men man hadde begynt med store boggivogner, og bildet viser et slikt, trukket av Dm3 979. Dm3 Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121401-20742-700815-2191.jpg](https://pix.njk.no/121//t121401-20742-700815-2191.jpg)
Det siste malmtoget vi observerte på Bjørnfjell stasjon, var det som antagelig het 8021. Det ble trukket av El.15 2191, det samme loket vi traff på tidlig om morgenen på Narvik stasjon. Nå var klokka blitt 0950, og vi ventet bare på perontog 5706 fra Kiruna som skulle bringe oss ned igjen. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg aldri noe bilde av det på Bjørnfjell. Men hvert bilde kostet den gangen. NSB: El 15 nr. 2191 Tog nr. 8021Bjørnfjell (nye)15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121403-20743-700815-katterat.jpg](https://pix.njk.no/121//t121403-20743-700815-katterat.jpg)
Så bar det nedover med persontoget. Første stasjon var Katterat som er avbildet her i det fjerne. Mange har sikkert teknisk langt bedre bilder av det motivet, men slik så det ut i 1970. Kanskje har det skjedd synlige forandringer her siden den gang. Katterat15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121405-20746-700815.jpg](https://pix.njk.no/121//t121405-20746-700815.jpg)
Fra Katterat kan man se bakover og mot Norddalsbroen, som skimtes i det fjerne på dette bildet. Dette var jo mange år før den legendariske pendelpillarviadukten ble erstattet med en langt mer prosaisk betongbro lenger inn i dalen. Katterat15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121413-20748-700815-911.jpg](https://pix.njk.no/121//t121413-20748-700815-911.jpg)
Vel nede rakk jeg å ta bilde av persontogets lok, Da 911. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121414-20749-700815.jpg](https://pix.njk.no/121//t121414-20749-700815.jpg)
Vi fikk oss en tillatelse til å besøke lokstallen som ligger et stykke unna Narvik personstasjon, nærmere malmkaia. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121415-20751-700815-2114.jpg](https://pix.njk.no/121//t121415-20751-700815-2114.jpg)
I en av stallene stod El 12.2114+2113+2118. El 12 var opprinnelig et 2-seksjonslok, slik Dm også var det. Da de trengte mer trekkraft, løste SJ det ved å bygge nye førerromløse mellomseksjoner, og skapte dermed Dm3, mens NSB øket trekkraften ved å bygge om samtlige halvlok slik at det også kunne kobles sammen tre og tre og betjent fra ett førerrom. Ikke helt elegant, må man nok innrømme. NSB: El 12 nr. 2114Narvik15. mar. 1970foto: Svein Sando ![t121416-20753-700815-2114.jpg](https://pix.njk.no/121//t121416-20753-700815-2114.jpg)
12-ern skulle opp til stasjonen, så vi fikk haik opp med den. Lokene hadde det som den gang var vanlig godslokgrønnfarge. NSB: El 12 nr. 2114Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121420-20760-700815-el12.jpg](https://pix.njk.no/121//t121420-20760-700815-el12.jpg)
Nærbilde av den litt klumpete overgangen mellom seksjonene på et 3-seksjons El 12-lok. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121425-20762-700815-ska205.1.jpg](https://pix.njk.no/121//t121425-20762-700815-ska205.1.jpg)
Narvik hadde mange sære "lok"typer å by på, for eksempel denne lille akummulatortraktoren, Ska 205 nr. 1. Formelt ble den utrangert året etter, men var fortsatt å finne i Narvik så sent som i 1983. Ska 205 nr. 1Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121427-20759-700815-Mas.jpg](https://pix.njk.no/121//t121427-20759-700815-Mas.jpg)
Malmtogene bestod i hovedsak to typer 3-akslede malmvogner i 1970. Dette er den ene typen, som virker å være påbygget i høyden en gang. Mas LKAB 214 Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg](https://pix.njk.no/121//t121430-20764-700815-mas-SJ.jpg)
... mens dette er en noe nyere type. Denne er registrert hos SJ, ser jeg, mens den over er LKABs egen. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121431-20765-700815-nrv.jpg](https://pix.njk.no/121//t121431-20765-700815-nrv.jpg)
Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445. Narvik15. aug. 1970foto: Svein Sando ![t121432-20768-700815.jpg](https://pix.njk.no/121//t121432-20768-700815.jpg)
Kl 2120 skulle bussen være i Fauske. Tre fergestrekninger var det. Her er en av dem. Kanskje noen gjekjenner stedet.
Nattoget sydover gikk fra Fauske 2205, retning Trondheim. Da gjenstod det bare én dag av min reise, den som skulle føre meg tilbake til Oslo. 15. aug. 1970 foto: Svein Sando | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|