Innlegg i Årgangsbilder

Fotosamlingen på langs

Startinnlegget har emnet «Norge på langs for 40 år siden - dag 1: 12. aug 1970: Oslo - Trondheim»

Svar på innlegg #65873

Skribent: Rool
Skrevet: 17. aug. 2010 kl.0243
#65882 vist 1672 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Som sagt har mesteparten av tiden gått med til klargjøring av bildene, og særlig til å fjerne støv, så jeg er passe lei kloneverktøyet nå.

At det tar tid å klargjøre sånne bildeserier fra gamle filmer er sikkert & visst - det skal jeg skrive under på! Det tar gjerne dagevis; med scanning, retusjering og bildebehandling, gransking av notater, rutebøker og grafer og telefoner til involverte. Det mest arbeidskrevende er svarthvitt-filmene som ble fremkalt ved høyst variabel vannkvalitet. Rusk & rask har festet seg til filmen, og én times retusjeringsarbeid per bilde er ganske normalt. Heldigvis, og i motsetning til din erfaring, finner jeg stor glede i å bruke kloneverktøyet som jeg har brukt flittig siden jeg fikk min første scanner i 1997. Før dette satt jeg med skalpell, pensel, vannfarger og blyanter og retusjerte på svarthvitt-kopier. Men det var moro det og!

Får håpe du ikke har fått fullstendig "klonesperre" og at det ga mersmak å mekke serier. Vi ser fram til mer fra ditt arkiv når du får pustet ut.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.