Innlegg i Trikken

T-bane vs trikk.

Startinnlegget har emnet «Da var endelig banen i gang igjen til Frognerseteren.»

Svar på innlegg #78449

Skribent: Jan Deram
Skrevet første gang: 14. des. 2010 kl.1537
*Endret: 14. des. 2010 kl.1539
#78450 vist 749 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

For oss som sogner til Holmekollbanen går skillet ikke på Majorstuen men på Nasjonaltheatret. Der stoppet den gamle Holmenkollbanen, som uten unntak ble benvent TRIKKEN. Den som gikk i bygatene het BYTRIKKEN. Derfra og videre østover er den T-bane. Det er sogar slik at jeg fremdeles tar trikken fra Gaustad til Nasjonalteatret når jeg skal til byen, men hver morgen setter jeg meg på T-banen på Gaustad. Da skal jeg nemlig til Helsfyr. Antagelig uforståelig for andre enn de som i over 60 år har sognet til denne banen. Jeg kjenner flere jevnaldrende som benytter Sognsvanns og Østeråslinjen til daglig, og de snakker også om trikken, men disse linjene har jo vært i drift som fullblods T-banelinjer lenger enn Holmenkollbanen så her er det vel mulig at T-banebegrepet har festet seg sterkere. Jeg vet i allefall at min lærerkones 1.-klassinger "mobber" henne når hun sier at de skal gå opp til Smestad for å ta trikken.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.