Innlegg i Plattform

Forskjellen på B7-1 og B7-2

Skribent: Bjørn Hall
Skrevet første gang: 2. okt. 2012 kl.2013
*Endret: 2. okt. 2012 kl.2113
#137611 vist 1058 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Satt forige dagen med en del av NMJ's B7 vogner og NLM2008,
Tanken var egentlig å se om det var noen enkle ombyggingsmuligheter i tillegg til FR7-2 til BF7 og/eller F7.
Startet med oversikten i NLM2008, og begynte så å bla i eldre utgaver.

Resultatet ble ihvertfall at jeg oppdaget at B7-2 er vogntypen som fallt mellom to bøker.

I NLM1991 finnes selvfølgelig B7-1, og de to "særingene" ombygget fra AB7-1.
I 1992/93 bygges B7-1 om til B7-2. I 1995/96 bygges B7-2 om til B7-4, og i NLM1997 finnes da selvfølgelig bare B7-4.
Og dermed er vi i den litt artige situasjon at B7-2, med unntak av de to særingene ombygget fra AB7-1, tilsynelatende ikke har eksistert.
Sannelig ikke lett å være bokutgiver.

Men så til spørsmålet jeg forsøkte å finne svar på i NML; Hva er forskjellen på B7-1 og B7-2? (og gjerne viderew til B7-4)
Er det antall sitteplasser, setetype eller hva?

Sikker på at det er noen her som vet håper jeg på svar.
mvh
Bjørn

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.