Innlegg i Plattform

B7-4 og B7-6

Startinnlegget har emnet «Forskjellen på B7-1 og B7-2»

Svar på innlegg #137694

Skribent: Erland Rasten
Skrevet: 3. okt. 2012 kl.2223
#137719 vist 794 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ombyggingen du nevner her, er ombygging til UIC-overgang i ene enden. Dette ble gjort på alle FR7-3 (derfor ingen litra-endring på disse), og på noen B7-4. Siden endringen bare omfattet noen vogner og disse må kunne skilles fra øvrige B7-4 i drift, fikk de en egen litra, B7-6. Hensikten var å kunne bruke tp 7-vogner sammen med WLAB2 i nattog.

Litt historie for denne vogna:

Bygget som AB7 (senere AB7-1) 24703 i 1982.

Ved leveransen av en ny serie AB7 fra 1985, ble de første AB7-vognene brukt som rene 2. kl vogner ved behov og deretter ombygget/omlitrert til B7. Vogn 24703 ble ombygget til B7-3 i mai -89.

I april -97 ble vogna ombygget til B7-4 27049 ved NSB vst. Sundland.

I juni 2000 fikk vogna UIC-overgang i ene ende og ble omliterert til B7-6.

I mars/april 2009 ble vogna oppgradert/ombygget av Euromaint i Malmö, ingen ny litra.

Fremdeles like forvirret?

Erland

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.