Innlegg i Museum

Fra Bratislava til Drangedal

Skribent: Andreas Westheimer
Skrevet første gang: 16. jan. 2019 kl.2247
*Endret: 16. jan. 2019 kl.2323
#281578 vist 910 ganger
Innlegget er likt av 6

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Siden det her inne handler mye om materiell med godsvognlitra for tiden, kan jeg ikke la være å presentere denne serien. Den ble fotografert i Drangedal et par dager i januar 1989, faktisk ganske nøyaktig 30 år siden. Uansett om denne enkeltstående (?) transporten av plastråstoff (eller hva det nå egentlig var) fra en avsender i Bratislava til Nortex i Drangedal er en parantes i historien om transport av gods på skinner i Norge, syns jeg ikke den fortjener å bli innhyllet i glemselens slør.

At godset ble transportert i en mildt sagt mangeartet og ganske så velbrukt ansamling av østblokk-godsvogner, gjør det heller ikke mindre eksotisk.

Det hele startet med da jeg påtraff en enkelt ungarsk Gags-boggivogn parkert ved rampesporet 17.januar 1989. Den ble behørig fotografert, og jeg tenkte ikke noe mer over saken. Men da jeg var forbi samme sted en uke senere, hadde den fått selskap av flere andre østblokk-godsvogner. Nå ble det fart i sakene. Godt at kameraet var med på jobb denne dagen også!

Alt dette fant sted i starten av 1989. Et år som skulle bringe med seg store omveltninger i de landene vi en gang omtalte som "østblokken". Men det var ikke tema ved årets begynnelse. I alle fall ikke Drangedal.
Og da jeg kom forbi uka etter, var hele ruklet vekk.

forstørrt204408-19890117drangedal1MAVGags.jpg

En enkelt ungarsk vogn ved rampesporet startet det hele.
Drangedal
17. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204409-19890117drangedal2MAVGags.jpg

Litrering og påskrifter på Gags-vognen. Av lastgrensediagrammet fremgår det at vognen uten last får fremføres i 120 km. Tøffe saker!
Drangedal
17. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204410-19890117Drangedal3Bratislava.jpg

Historien i korte trekk. Fra Bratislava til Drangedal.
Drangedal
17. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204411-19890124Drangedal1PKPGags.jpg

Uka etter de første bildene, hadde den ungarske Gags-vognen fått selskap av flere andre vogner, fra PKP, MAV og CSD.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204412-19890124Drangedal2CSDGags.jpg

En tsjekkisk (CSD) Gags så ganske strøken ut, i alle fall i forhold til de øvrige vognene, som nærmest pranget i all sin velbrukthet.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204413-19890124Drangedal4PKPGags_tx.jpg

En PKP-registrert Gags, med tilleggslitra tx, hva nå det kan ha betydd.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204414-19890124Drangedal6PKPGkks_tx.jpg

Litra Gkks fra PKP. Utvendig vedlikehold var ikke prioritert, til tross for at det er en relativt moderne vogn.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204415-19890124Drangedal8CSDGlm.jpg

En litra Glm fra CSD (daværende Tsjekkoslovakia). Muligens den mest eksotiske, om ikke annet så den eneste vognen i rekka som ikke var S-merket, dvs tillatt fremført i 100 km.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204416-19890124Drangedal7.jpg

Til gjengjeld hadde den bremserhus! Og manglende S-merking var kanskje ikke så nøye uansett..? (CSD litra Glm).
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204417-19890124Drangedal9MAVGgs.jpg

En litra Ggs fra MAV.
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204418-19890124Drangedal10MAVGgs.jpg

Enda en litra Ggs fra MAV...
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer

forstørrt204419-19890124Drangedal11MAVGgs.jpg

Østblokkslerka i all sin prakt. Shabby chic..!
Drangedal
24. jan. 1989
foto: Andreas Westheimer
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.