Innlegg i Galleriet

På togjakt gjennom fire fylker

Skribent: Rune Vindholmen
Skrevet: 4. sep. 2019 kl.0235
#294860 vist 971 ganger
Innlegget er likt av 19

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

NJK dro på medlemstur med staselig tog til Kristiansand, og helgen var reservert i kalenderen. Men skulle man bli med som passasjer, trekke i uniform og gjøre nytte for seg i toget, eller prøve å fange det i kameralinsa underveis?

Det siste alternativet fremsto mer og mer interessant, og ledige stunder (noen av dem lønnede, til og med) ble brukt til å studere ruteplan, kart, flyfoto, kjøreruter og tidsbruk for å finne mulige fotosteder og komponere et dagsprogram som kunne la seg gjennomføre. Småveiene i Midt-Telemark og Indre Agder innbyr som oftest ikke til kappkjøring med tog, og det var nå meningen at både bilen og sjåføren skulle ankomme Kristiansand om kvelden i noenlunde samme tilstand som da dagen begynte. Altså måtte det planlegges godt på forhånd!

En plan ble lagt, og stort sett fulgt. Toget var elskverdig nok til å adlyde sin tildelte rute, og veitrafikken klarte ikke å ødelegge opplegget mitt heller, til tross for flere iherdige forsøk i form av gamle damer som tror bilen eksploderer hvis man kjører fortere enn 50 km/t, tyske bobiler drevet av to hamstere på en tredemølle i motbakkene, traktorer på de få gjenværende delene av E18 hvor det ikke er mulig å kjøre forbi, lysreguleringer pga veiarbeider som hadde tatt helgefri, og en trafikkulykke der en bil lå i lett defragmentert tilstand langsetter midtdeleren. .

Og resultatet? Vel, jeg rakk toget på de stedene jeg ønsket, men ikke alle bildene ble som jeg hadde tenkt. Spesielt broen ved Gjerstad var litt mer gjengrodd enn ønskelig for et brukbart avstandsbilde, så der skulle jeg nok rekognosert bedre. Jeg får ha det til gode til 100-årsjubileet!

Her følger et utvalg av fangsten. Og alle var enige om at det var en fin tur!

forstørrt209708-190831-15.jpg

Første angrepspunkt ble ved Fiskumvannet mellom Vestfossen og Darbu, der det er en ganske åpen og oversiktlig kurve. Det er ikke for mange slike langs Sørlandsbanen!
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209709-190831-25.jpg

Et velplassert kryssingsopphold gjorde det mulig å ta igjen toget ved Meheia. Bro over Hengselva litt vest for Meheia stasjon fortjener også å bli med på et bilde. Å stå i veigrøfta på en sterkt trafikkert E134 for å få tatt det bildet var ikke like sjarmerende, men hva gjør man ikke for en god sak.
Hengselva (bro)
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209710-190831-35.jpg

På vei inn til Notodden stasjon går banen gjennom en tunnel, og på fjellknatten over denne er det et fint utsiktspunkt. Praktisk!
Notodden
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209711-190831-37.jpg

Notodden stasjon med hyggelig tog i spor 2
Notodden
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209712-190831-49.jpg

Det var flere chartertog i området denne dagen. Statsbanene kjørte en tur fra Notodden til Hjuksebø og tilbake igjen. Det ble derfor nødvendig å ta en liten avstikker oppom Hjuksebø stasjon og få med seg et syn som heller ikke er hverdagskost.
Hjuksebø
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209713-190831-52.jpg

På vei mot Gjerstad ville jeg komme til å møte et godstog (Green Cargos tog 4862 fra Orstad til Alnabru), og en stor steinhvelvsbro er slettes ikke det dummeste stedet for et slikt møte. Bro over Kjeosen rett øst for Drangedal stasjon kommer ikke helt til sin rett på dette bildet, men det ble ikke mer tid til posisjonering i terrenget før toget kom.
Drangedal
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209714-190831-59.jpg

Øst for Gjerstad kan Sørlandsbanen by på to spenstige viadukter over henholdsvis Trollelva og Gjerstadelva. Dette er førstnevnte, den østligste av dem. Dessverre er vegetasjonen noe påtrengende ved dem begge, så den flotte konstruksjonen kommer ikke så godt frem som den burde på bildet. Bedre lykke neste gang!
Gjerstad
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209715-190831-64.jpg

Den siste store pendelpilarviadukten på Sørlandsbanen er Rugånes viadukt ved Samkom litt øst for Grovane, og hit rakk jeg med et nødskrik etter stoppen i Gjerstad. Terrenget er mer åpent enn ved Gjerstadbroene, men også her begynner vegetasjonen å bli i veien for fotografene, synes jeg.
Samkom
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209716-190831-66.jpg

Neste post på programmet var tur med Setesdalsbanen, som for anledningen kunne by på tog i to nivåer.
Grovane
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209717-190831-67.jpg

Setesdalsbanen har også fotovennlige kurver, her ut fra Grovane stasjon.
Grovane
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209718-190831-73.jpg

Til tross for svingete småveier ankom jeg Røyknes før toget, og kunne få et bilde av det og stasjonen før alle hadde rukket å stige av og begynne å gå i veien.
Røyknes
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209719-190831-85.jpg

Siste stopp på ruten min før Kristiansand var rett øst for Mosby tidligere stasjon.
Mosby
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen

forstørrt209720-190831-87.jpg

Helt i rute kom toget til Kristiansand. Like etterpå kom jeg også dit og rakk å få tatt et bilde før toget ble parkert for natten. Ca 40 mil, 11 timer og 3 fylkesgrenser etter at jeg forlot hotellet i Kongsberg var det godt å kunne parkere bilen og si seg fornøyd med dagens fangst.
Kristiansand
31. aug. 2019
foto: Rune Vindholmen
Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.