Innlegg i Plattform

Brann i sikringsanlegg - lynnedslag og 16 kV på avveie

Startinnlegget har emnet «Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140»

Svar på innlegg #337975

Skribent: Morten Tranøy
Skrevet: 28. juli 2021 kl.1624
#337997 vist 931 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

2 ganger tidligere har jeg sett slike utbrente sikringsanlegg. Under gymnastiden, på tidlig 1970 - tall falt en ledning med 16 000 volt ned ved innkjør A (fra Kjelsås) ned på Grefsen stasjon og det gjorde vei i vellinga. Jeg fikk være med inn i relerommet og kunne med egne øyne se skadene og de var ikke små. Til og med betongvegger hadde blitt ødelagt. Hvor lang tid det tok for å fikse skadene vet jeg ikke, men da sikringsanlegget ble bygget opp igjen var det ifb forberedelser for fjernstyring på Gjøvikbanen.

2.gang var på Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5 og et (for oss) kjempetog lastet med vereranbiler. Dette var i juni 1994 og vi var på vei til Otta. Vi ble stående på Hauerseter og det var et forrykende uvær med lyn og torden. Plutselig slo lynet ned på stasjonen, alt av lyspærer gikk som blitz på lokene og det veltet ut hvit røyk av l8kene, men også nærliggende gatelys nærmest eksploderte. Så så vi det kom masse røyk ut av relehuset på Hauerseter og signalanlegget ble helt dødt. Ganske snart kom også brannvesen og de ordnet opp i relehuset og det så ikke bra ut. Kjøreledningsanlegget var også dødt - og vi var svært spent på om lokene virket etter gigasmellet. Men da strømmen kom tilbake og vi hadde skiftet en stor mengde lyspærer, ja så virket alt - utrolig nok.

Etter en stund kunne vi kjøre videre på telefonisk ordre. Sikringsanlegget på Hauerseter var lenge ute av drift, men hvor lenge vet jeg ikke.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.